Jean Luc Mélenchon: levičák láká francouzské voliče a vede inovativní kampaň

Financial Times. Mélenchon používá jednu z nejkreativnějších kampaní – od video her po hologramy – a sklízí za to ovoce, napsaly o volební kampani Financial Times.  Minulý měsíc byl Mélenchon, který chce pro nejbohatší stanovit horní sazbu 100 % pro příjmy, na pátém místě. Ale už za sebou nechal socialistu Hamona a dohání konzervativního Fillona. Mélenchon sám uvedl, že podpora pro něj je „jako jaro… není vidět a najednou jsou všude květiny.“

„Mélenchon jede na dobré vlně“, potvrzuje politolog Francois Durpaire, „vytváří dojem, že je skutečnou osobou se silnou vírou a na to lidé reagují.“

Mélenchon nicméně doufá, že s tím, jak mu roste popularita, by se mohl dostat do druhého kola. Jeho rostoucí základna podporovatelů je dána jeho nesmiřitelnými postoji vůči EU, globalizaci a západním intervencím, včetně silného étosu politiky proti škrtům.

Jeho plány obsahují navýšení výdajů, snížení pracovního týdne na 32 hodin, a 100 % zdanění všech příjmů, které jsou dvacetkrát vyšší než medián. U zahraniční politiky chce vystoupit z NATO a zcela znovu vyjednat francouzskou pozici v EU. Pokud by tato vyjednávání selhala, pak říká, že je to „na francouzském lidu“, aby se rozhodl, zda v EU zůstat či ne.

Je zde několik styčných bodů s Le Penovou, uvádí Financial Times. Oba dva jsou antagonističtí vůči EU, proti volnému obchodu a preferují užší vztahy s Ruskem.

Má ovšem na rozdíl od ní více levicový přístup k otázkám imigrace a policie. Mélenchon se narodil a vyrostl v Maroku, a nikdy se proto necítil jako součást francouzských elit. Proto nyní profituje z kolapsu své bývalé socialistické strany po pěti letech vlády velice nepopulárního Hollanda. Příznivci této strany se tedy přesunuli buď více doleva, k Mélenchonovi, či doprava k Macronovi.

Volební vyděděnec Mélenchon se stal v kampani velmi kreativní. Jako první prezidentský kandidát využil hologram a díky tomu mohl najednou mluvit na mítinku v Paříži i v Lyonu. Spustil online videohru zdarma s názvem Fiscal Kombat, která ovšem není o střílení, ale o sdílení bohatství. Na Youtube ho sleduje 260 000 fanoušků, což je více, než mají jeho protikandidáti dohromady. Snažil se také trochu pozměnit svou bojovnou image a prezentovat se více osobně a hravě.

To, co se na něm jeho fanouškům líbí, je, že jde o skutečného levicového radikála, populistu, který bojuje proti velkým financím, a chce vidět konec francouzské Páté republiky.

22-letá studentka Juliette Martinez na jeho mítinku v Paříži uvedla: „Zvolit Mélenchona pro mě znamená, jak se můžeme stát jinou a lepší společností.

Argument pro Vás sleduje předvolební boj ve Francii!

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.