Merkelová zahájila kampaň útokem na automobilový průmysl

Financial Times.  Diesel promarnil naši důvěru, uvedla kancléřka. Slíbila podporu čistým technologiím, napsaly o začátku německé kampaně noviny Financial Times.

Angela Merkelová se vrhla do volební kampaně útokem na německý automobilový průmysl, a to kvůli skandálu ohledně dieselu. Ukázala tím, že sdílí obavy široké veřejnosti. Po tři týdny měla Merkelová dovolenou a nyní naskočila na vlnu rostoucího německého vzteku ohledně skandálu a ukázala tím, že je zpět v akci. Také tím chce dokázat kritikům, že se nevyhýbá obtížným tématům.

Také se pokusila oslovit voliče sociální demokracie. CDU/CSU v průzkumech vede s 39 %, sociální demokracie má 24 %. Ale na její adresu zazněla varování nad přílišným sebeuspokojením, které se prokázalo nebezpečné u jiných voleb.

Jenže, protože sektor zahrnuje 800 000 pracovních míst, Merkelová slíbila navzdory kritice podporu pro výrobce aut, kteří se vypořádávají s dieselovou aférou. Prý odvětví prohospodařilo důvěru, ale potřebuje podporu vzhledem k technologickým změnám. Nejde jen o elektrická auta, ale také o samořídící vozy a o sdílení aut. Slíbila podporu vlády pro inovace.

Merkelová se pokusila přetáhnout voliči SPD tím, že chválila německý model „sociálně-tržní ekonomiky“, kde jsou tržní síly vyrovnávány sociálními intervencemi. A také si přivlastnila institut minimální mzdy, na který tlačila SPD s tím, že přinesl mnoha pracovníkům „více jistoty.“

Merkelová dál používá tzv. asymetrickou demobilizaci, tj. např. ani jednou nezmínila Schulze či neútočila na SPD. Tento přístup znamená, že nenechá opozici vyprovokovat k akci. Místo toho chválila bývalého ministra financí Munteferinga, který byl z SPD a který zvýšil věk odchodu do důchodu z 63 na 67 let. Tím se snažila SPD izolovat a ukázat, že SPD má sdílenou politiku. Schulz sice říká, že Merkelová dvanáct let vládne zemi se zvyšující se nerovností, jenže účast SPD v koalicích tuto kritiku oslabuje.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.