EU bude řešit dvojí kvalitu potravin, aby překonala rozdělení západ – východ

Zpráva dne: Brusel se zasadí o to, aby spotřebitelé na východním křídlu EU nebyli klamáni potravinami a výrobky s jiným obsahem a se stejnou značku jako na západě. Jak konkrétně? 

Brusel doufá, že zahojí rozpory s východními členy tím, že se pustí do řešení jednoho z jejich problémů: podřadné verze produktů sahající od Nutelly po prací prášky, které se prodávají v zemích bývalého východního bloku, informovaly o nových krocích EU Financial Times.

Jean-Claude Juncker, předseda Evropské komise, uvedl, že podpoří Slovensko, ČR a Maďarsko, které si už dlouho stěžují na to, že od potravin po kosmetiku jsou pod stejnými značkami a obaly prodávány výrobky nižší kvality.

Už v březnu si slovenský premiér Robert Fico stěžoval, že Brusel nebere stížnosti na dvojí kvalitu potravin vážně. Fico uvedl, že se jedná o mezinárodní skandál a urážku.

Kvalita je citlivé téma pro nové členské země, protože si ještě pamatují, jaké podřadné zboží dodávaly západní firmy po pádu komunismu, připomínají Financial Times. A nyní vede dvojí kvalita potravin k pocitu, že východní země jsou považovány za občany druhého řádu. Již nyní existují spory ohledně kvót na migranty a ohledně francouzských snah se vypořádat s „levnými, vysílanými pracovníky.“

Juncker navrhl, aby Brusel alokoval asi milion eur na pomoc pro místní úřady, které testují potraviny a na práce k harmonizaci metod, jak odhalit zboží nižší kvality, které jdou přes hranice.

Producenti se často hájí tím, že složení se liší dle místních chutí a zvyklostí. Tato možnost v rámci pravidel jednotného trhu existuje, ale je nutné složení výrobku jasně označit. Velké firmy také říkají, že složení se liší i podle toho, aby se udržela cena stabilní i v nízko-příjmových zemích.

FT také uvádí studii české vlády, která odhalila odlišné složení u řady značek potravin. Takový lančmít například od firmy Tulip Food Company v Německu obsahoval vepřové maso, zatímco v ČR to byl drůbeží separát. Tulip se hájil tím, že jde o rozlišné produkty, i když plechovka má stejný tvar a barvy. Prý tedy nejde o různý obsah, ale zcela jiný produkt.

Další příklad byl prací prášek Persil, který měl různé podíly aktivní složky v Rakousku a Německu ve srovnání s ČR, Slovenskem a Maďarskem. Rozdíly byly i u Nutelly, i když Ferroro říká, že produkt má všude stejný standard kvality.

Brusel neplánuje zavést nová pravidla, ale použije existující regulaci k ochraně spotřebitele, aby zajistil, že spotřebitelé nejsou klamáni. Firmy nebudou nuceny zavést jednotné produkty na celém trhu, ale budou muset zdůvodnit rozdíly, jako např. nižší podíl čajového extraktu, nebo rybího masa v tzv. rybích prstech.

Pokud se tak nestane, pak budou moci národní úřady využít evropského práva o nespravedlivém zacházení se spotřebitelem.

FT citují i premiéra Bohuslava Sobotku, který uvedl, že „Nechceme jít a pít odpad, chceme stejnou kvalitu.“

K tématu se vyjádřila i česká komisařka Věra Jourová, která má problematiku ochrany spotřebitelů na starosti. Uvedla, že nechtějí firmy zostuzovat, ale pokud se po testování neukáže zlepšení, pak bude veřejně oznámeno, o které značky se jedná a je možné, že i spotřebitelé vytvoří tlak.

Toto téma se bude diskutovat na summitu k ochraně spotřebitele, který organizuje v Bratislavě příští měsíc slovenská vláda.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.