Alternativa pro Německo je kulturní jev

Přečetli jsme: Voliči posílené Alternativy pro Německo (AfD) stranu nevolí na prvním místě ze společensko-sociálních důvodů, většina z nich hodnotí svojí situaci dobře, ale z kulturních důvodů, všímá si jeden z prvních komentářů k volebnímu úspěchu strany.

Joerg Schoenenborn píše v komentáři z nedělního večera pro ARD Tagesschau o tom, kdo jsou voliči Alternativy pro Německo. 

Volební účast kolem 75 % je doposud jen hrubý odhad. Ale budeme-li z ní vycházet, píše Schoenenborn, pak asi 5,5-6 milionů lidí volilo stranu AfD.

Rozpolcení západ – východ je jasně patrné. Na východě země bude podíl hlasů zřejmě i nad 20 % a strana získává od všech věkových skupin, s výjimkou těch nejstarších. Nejsilnější je u střední generace 35-44 let. Zde získává popularitu asi 16 % voličů.

Hospodářsky jsou na tom voliči jen o něco málo hůře než průměr obyvatelstva. Asi 73 % voličů strany popisuje svou ekonomickou situaci jako dobrou, či velmi dobrou. V průměru je to 84 %. Hodnota je sice pod průměrem, ale ne významně.

Sociální struktura voličstva AfD se od průměru odklání ve dvou kategoriích, a to jsou dělníci a nezaměstnaní. Zde jde o hodnoty kolem 20 %. Ovšem počet dělníků ve společnosti stále klesá, a tak je to i s počtem nezaměstnaných. Hlavními klienty AfD jsou a zůstanou zaměstnanci a malí živnostníci. To bylo patrné už při předcházejících zemských volbách.

A motivace – kromě protestního hlasu vůči ostatním stranám – je tématem velké diskuse. Podle dat se ukazuje, že sociální nouze není u této skupiny to hlavní. Spíše je v této skupině extrémně silně rozšířeno, že je potřeba zabránit změnám v naší společnosti 95 % voličů má starost, že německá kultura a řeč se dostanou do pozadí. A tak je jasné: AfD je kulturní fenomén, ne sociálně-politický.

Články zveřejněné v sekci Přečetli jsme nemusejí vyjadřovat názor redakce.

 

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.