Největší ropný příběh roku 2017? Americké vývozy

Přečetli jsme: Americkým exportům ropy se v roce 2017 velmi dařilo, což ukazuje na to, že Spojené státy se stávají významným hráčem na ropném trhu. Bude tomu tak i v roce 2018?

Novinář Nick Cunningham píše pro server Oilprice o síle amerického exportu surové ropy.  Cunningham vyzdvihuje vzestup USA jako exportéra surové ropy. Zákaz vývozu surové ropy byl zrušen na konci roku 2015 a hned další rok se exporty rozběhly, ale jen málo. Teprve rok 2017 byl tím přívalem.

V první polovině roku byly týdny, kdy se USA dostaly na 1 milion barelů za den, v průměru to ovšem bylo 750 000 barelů.

Ve třetím čtvrtletí se export rozběhl na plné obrátky, možná byl roznětkou hurikán Harvey. Zdá se to ovšem na první pohled divné, proč by zrovna hurikán, který zničil Texas. Jenže bylo poničeno mnoho rafinérií a tím pádem se ropa, vytěžená se Texasu, musela dostat jinam.

Nadbytek surové ropy a přechodný nedostatek rafinační kapacity byl viditelný na rozdílech v cenách mezi WTI a Brentem (tzv. ropné benchmarky, pozn. redakce), cenový rozdíl se dostal až na sedm dolarů za barel. Pro takového zákazníka v Číně platit méně o sedm dolarů za barel je dosti zajímavé, a to i když se zahrnou dopravní náklady. I proto americké ropné exporty do Číny za rok 2017 vzrostly.

Poslední týden v říjnu padl rekord – 2,133 milionů barelů za den, od té doby došlo zase trošku k poklesu. Čím více se totiž bude vyvážet, tím menší bude rozdíl mezi WTI (americký ropný standard) a Brentem, což by umenšilo konkurenceschopnost americké surové ropy.

Spojené státy jsou významným hráčem

Ve 4. čtvrtletí se ropné exporty v průměru dostaly na 1,5 mb/d, což už znamená, že USA jsou významný hráč na globálním ropném trhu. A znamená to také, že USA tankery přepravuje více ropy než 6 ze 14 zemí OPEC. (relativně novými členy OPEC jsou Gabon a Rovníková Guinea, pozn. redakce).

I když možná americké exporty v roce 2018 trošku oslabí, jsou tu síly, domnívá se Cunningham, které funguje ve prospěch USA. WTI je stále mnohem levnější než Brent, rozdíl sedmi dolarů trvá. A to může udržovat exporty vysoko. Dopravní náklady velkých tankerů jsou asi 3,75 dolarů za barel, takže i tak zůstává cenový rozdíl mezi WTI a Brentem příznivý.

Cenovému rozdílu ve prospěch WTI pomáhá i to, že roste těžba amerických břidlic. EIA očekává, že USA budou těžit v průměru 9,9 milionů barelů za den v roce 2018, tedy rekordní výstup. OPEC a jiní očekávají nárůst amerických břidlic o asi jeden milion barelů za den, IEA vidí menší nárůst asi 870 000.

Výpadky ropovodů dopadly na Brent i z hlediska fundamentů – výpadek stovek tisíců barelů za den, ale měly i vliv na ceny, protože Brent je obzvláště založeny na cenách ropy ze Severního moře. I další výpadky, jako třeba v Libyi mají spíše efekt na Brent, než na WTI.

A co víc, čím déle bude WTI levnější než Brent, tím spíš si USA udrží zákazníky, i když už tento rozdíl bude menší. Rafinérie z Jižní Koreje, Polska a Indie začínají kupovat americkou surovou ropu, nahrazují to, co typicky přicházelo z Blízkého východu.

Exporty může povzbudit i rozvoj nových exportních terminálů, které se dostanou do provozu v roce 2018 a 2019. Přístav v Louisianě bude schopen zvládat i velké tankery, což sníží náklady na export.

Články zveřejněné v sekci Přečetli jsme nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.