Australský boom v těžbě lithia pokračuje podle čínských not

Zpráva dne: Čínské firmy dlouhodobě investují do australské těžby lithia, jehož produkce zde podle očekávání naroste. Stávají se tak součástí dodavatelského řetězce této suroviny pro baterie nové generace.

Austrálie zažívá nový boom v těžbě lithia a čínští investoři jsou už krok napřed, aby si zajistili svoje dodávky, napsal pro Asia Times Lachlan Colquhoun.

Lithium je kritický zdroj pro baterie nové generace a pro automobily s elektrickým pohonem. Předpokládá se, že světová poptávka poroste o 18 % do roku 2025. V roce 2015 dodávala Austrálie kolem 36 % světového lithia a v roce 2021 jsou zde předpovědi, že bude dodávat celkem 48 % světové produkce.

Rostoucí poptávka po této surovině mění celou hru. Doposud hrálo významnou roli méně kvalitní lithium z Jižní Afriky, ale s nárůstem poptávky a vyššími cenami došlo k výzkumu nových nalezišť kvalitnějšího lithia.

V Číně narostla cena zpracovaného lithia o více než 30 % během roku 2017. Nicméně trh s lithiem zůstává stále velmi nestálý. V minulém roce spekulanti naplnili svoje sklady lithiem, ale k předpokládanému boomu nakonec nedošlo. Zatím.

Podle informací z Chile místní vláda povolila navýšit těžbu lithia, a to celkem třikrát. V daný moment je tu vysoká nabídka lithia, protože je ho na trhu příliš, zatímco nový typ baterie zatím zaostává.

Čínští investoři ale nemají obavy a dlouhodobě investují do australských dolů lithia. Australský příběh o lithiu je součástí globálního honu za komoditami pro technologie nové generace. Vedle lithia se týká také dalších kovů – kobaltu a niklu.

Čínské společnosti utratily celken 80 miliard dolarů za rok 2017 na projekty v zahraničí, které se týkaly těžby těchto kovů. Například kobaltu v Kongu, kde jsou největší zásoby tohoto kovu. V investicích v Austrálii Číňané také předhonili svoje konkurenty z Japonska a Jižní Koreje, kde se baterie nové generace také vyvíjí. Investoři z Číny jsou tak už nyní součástí dodávkového řetězce lithia.

Například čínská společnost Tianqui Lithium ohlásila investice do těžby v hodnotě 600 milionů dolarů s tím, že postaví zpracovatelskou výrobnu v Kwinaně, v západní Austrálii. Ta bude potom produkovat kolem 48 000 tun lithia zpracovaného pro použití do bateriích za rok.

Firma je také spoluinvestorem v dalším dolu na lithium v australském Perthu. Její investice 250 milionů dolarů pomůže zdejší těžbu zvýšit.

Japonský výrobce aut Toyota už následoval tento a další příklady a potvrdil svojí investici 224 milionů dolarů do další australské společnosti Orocobre Ltd., která má svoje zájmy také v Argentině.

Poptávka po lithium se zdá být pevná. Podle odhadů Bloombergu bude v roce 2040 více než polovina nových aut a lehkých nákladních aut na elektromotor. Čínský trh s elektrickými auty je největší na světě a čínské společnosti jsou zodpovědné za 25 % světových dodávek baterii na základě lithia a ionu. Nové dohody, které Čína uzavřela v Austrálii, ukazují na to, že tento blízký obchodní vztah má budoucnost v nové éře technologii další generace.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.