Marku Zuckerbergovi se jeho vynález vymknul z rukou

Facebook je nastaven jako dobrá obchodní strategie, ale z hlediska mezilidských vztahů a komunikace má nepředvídatelné a velké dopady na své uživatele. Jen spojování lidí neznamená pozitivní dopad.

Design Facebooku ovlivňuje uživatele mocně a nepředvídatelně.

Mark Zuckerberg, píše pro Financial Times John Gapper, se musel v americkém Kongresu omluvit za pozdvižení, které rozpoutal Facebook. Zuckerberg dříve působil dojmem, že svou firmu absolutně kontroluje, a i když občas musel vzít zpátečku, vypadalo to jen jako malé korekce jeho mistrovského plánu. Jenže v poslední době nevypadá jako kouzelník, spíš jako učeň.

V knize Connected se dočteme, že sociální sítě mohou mít vlastnosti, které nejsou kontrolované a v nich zapojení lidé je nevnímají. Ani ti, co je mají na starosti.

Zuckerberg, píše FT, bránil ruským snahám ovlivnit americké volby, ale zdá se, že problému moc nerozuměl. Skandál ohledně firmy Cambridge analytica ukazuje, jak snadné je vytěžit data milionů uživatelů. Větším úsilím může Facebook napravit laxnost, s jakou zacházel se soukromými daty, tento cíl je dosažitelný, pokud se zpřísní datová kontrola.

Ale některé věci napraveny být nemohou, protože jsou za hranicí toho, co Zuckerberg kontrolovat může, ztraceny v obrovském množství setkání mezi dvěma miliardami uživatelů Facebooku. Výsledek propojení milionů uživatelů, kteří volně jednají s mnoha dalšími je nepředvídatelný. Cokoliv se může šířit jak virus, od srandovních videí po „fake news“, a vše to může ovlivnit, jak se lidé cítí a chovají.

Zuckerberg byl donucen nahlédnout, jaký jeho vynález vytváří chaos. EU nebo USA mohou uvalit přísnější pravidla, ale žádný z politiků či regulátorů nemá hlubší vhled do nitra Facebooku, než jeho zakladatel. Facebook se průběžně snaží omezit množství „pasivní konzumace“, od čtení zpráv až po sledování na videa, místo toho bychom se měli vrátit tam, kde se začalo – zůstat ve spojení s lidmi, které máme rádi, slyšet jejich hlas, vytvářet komunity, dělat obchod, říká Zuckerberg. Je to sice hezké, ale nejde to k jádru problému: Facebook totiž vyrostl na tom, že schválně smíchal slabé a silné vazby. Silné vazby jsou vztahy v rodině, s přáteli a kolegy, ty slabé jsou vzdálení známí a lidé z jiných společenství. Jenže na Facebooku si „všichni přátelé jsou rovni“.

Není to špatná obchodní strategie, protože umožnila rychlou expanzi sociální sítě z amerických univerzit až ke globálním korporacím. Za touto strategií stála filozofie. Profesor Granovetter upozornil, že slabé vazby mají někdy větší význam, než ty silné. Třeba hledáte práci – rozsáhlá síť kontaktů pomůže rozhodně víc, než doptávat se mezi příbuznými. Skupina na Facebooku, která se věnuje dárcovství orgánů, může být velice užitečná pro pacienty, kteří orgán potřebují. Facebook je tak velký, že nutně musí být slaběji spojený než sociální sítě, které se soustředí na malé komunity. Ukazuje se, že většina jeho spojení je slabá – jen pár kontaktů a nepravidelná interakce. Ale je to zároveň mocný způsob, jak předávat informace navzdory sociální stratifikaci do širokých sociálních vrstev.

Takže stovky milionů slabých spojení jsou zároveň ohromnou možnosti, jak šířit vliv. Studie ukazují, že nálada lidí, jejich chování a dokonce i tělesná váha jsou ovlivněny těmi, se kterými jsou spojeni byť jen slabě v rámci sociální sítě.

Slabé vazby mohou učinit uživatele šťastným, ale i depresivním, mohou mu pomoci shodit či nabrat kila, dodat poznatky i chybné informace. Dobro i zlo se v této emergentní síti multiplikují. Hoffman na síti LinkedIn  posílil stupně oddělení mezi uživateli a nenazval je všechny „přáteli“, Zuckerberg si už takový pozor nedával.

Jako Mickey Mouse, který snil o tom, že bude kontrolovat hvězdy a místo toho čelil totálnímu chaosu. Kouzelník sice po Mickeym ten chaos uklidil, ale Zuckerbergovi zatím svou kouzelnickou hůlku nepůjčil. V Kongresu Zuckerberg řekl, že nestačí jen spojovat lidi, že je potřeba zajistit, aby toto spojení bylo pozitivní. Je to pěkný slib, ale na jeho splnění je potřeba to kouzlo.

Články zveřejněné v sekci Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.