Trump se zaměřuje na dovozy aut

Aktuálně: Trumpova administrativa z důvodů národní bezpečnostoi vyšetřuje dovozy automobilů do USA. Jde také o dovozy z EU, Japonska a Jižní Koreje.

Naznačují se tím další americká cla a další nárůst obchodního napět, napsal list Financial Times.

Trumpova administrativa nařídila šetření ohledně dovozu automobilů s argumentem národní bezpečnosti. Tento krok by zřejmě mířil na dovozy aut z EU, Japonska a Koreji a mohl by vést k velké eskalaci v globálním obchodě, píší FT.

Prověřit aplikaci článku o národní bezpečnosti na automobily, dostal za úkol ministr Willbur Ross. Podobný článek už byl využit v případě oceli a hliníku. Ross tvrdí, že jsou důkazy, že zahraniční importy dlouhodobě poškozovaly americký průmysl. Oslabení domácí ekonomiky má být onen důvod porušení národní bezpečnosti.

Trump navíc tweetoval, že brzy dostanou pracovníci v automobilovém průmyslu „skvělou zprávu.“

Obchodníci s automobily krok kritizují, USA si tím samy na sebe uvalí velké škody. Nejen na americké spotřebitele, v řádu miliard dolarů. Je podle nich nesmyslné považovat dovozy aut za hrozbu národní bezpečnosti.

I zástupci amerického byznysu říkají, že je to chybné rozhodnutí pro amerického spotřebitele. Nikdo z výrobců automobilů, ať už osobních nebo nákladních nežádá o ochranu před konkurencí.

Japonsko zareagovalo ostře s tím, že takovýto krok by uvrhl globální trh do chaosu a že by to zásadně narušilo multilaterální systém Světové obchodní organizace. Zahájení šetření ovšem nemusí hned vést ke clům. I v případě oceli a hliníku šetření trvalo asi rok. A řada zemí stále lobbuje za trvalou výjimku, která vyprší ke konci května například pro EU.

USA v minulém roce dovezly 8,27 milionů aut, více než polovina z toho byla ovšem ze zemí NAFTA, tedy z Kanady a Mexika.

Mexický ekonom de Calle, který je součástí vyjednávacího týmu o NAFTA říká, že již použití cel na ocel a hliník je jasné porušení pravidel WTO. Navrhovat ovšem totéž u automobilů je „vrcholná drzost.“

Bezpečnostní výjimka není právo, upozorňuje de Calle, je to privilegium, které je určeno v případě války.

EU, uvádějí FT, také jistě zareaguje velmi rozčileně, neboť stále zvažuje odpověď na cla na ocel a hliník. Jednostranný krok USA bude zřejmě žalován u WTO a obchodní partneři by zvažovali odvetu. Jeden z evropských zástupců uvedl pro FT, že je to jasný protekcionismus. Co na importu aut ohrožuje národní bezpečnost?

Tímto krokem je také ohrožena dohoda NAFTA, jejíž nové vyjednávání se v posledních týdnech zaseklo. Trump chce upravit podmínky obsahu a pravidla mezd tak, aby výrobci automobilů přesunuli výrobu zpět z Mexika do USA.

Podporovatelé Trumpa říkají, že jde o nutný krok, aby byla oživena průmyslová báze USA. Ve druhé světové válce to prý byl právě průmysl a jeho síla, která dovolila USA porazit Japonsko a Německo. Bývalý poradce navíc říká, že v konvenčních válkách vždy vyhraje ta nejsilnější ekonomika.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.