Trump vidí cla na auta jako velkou obchodní zbraň

Cla na ocel a hliník byla jenom testovacím balónkem. Trump nyní uvažuje o uvalení cel na dovozy aut, což bude mít podle předpokladů široké dopady.

Donald Trump uvedl, že zavedení cel na auta vidí jako největší obchodní zbraň, jak získat “ústupky” od obchodních partnerů, což odhaluje jeho obchodní strategii. Podle Trumpa se „dá hovořit o oceli“, ale „auta – to je velká věc.“, napsal deník Wall Street Journal minulý týden (vydání 02/07/2018).

Administrativa studuje možnost uvalení cen ve výši 20 % na dovezené automobily. Americký automobilový trh je mnohem větší než trh ocelí. Především Mexiko, Německo a Japonsko jsou závislé na vývozu svých aut na americký trh. Trump tak cla na auta vidí jako součást tlaku na řadu zemí, zřejmě aby bylo dosaženo pro USA výhodně obchodní dohody.

Ale i Trumpovi podporovatelé se obávají, že to povede k vlně odvetných opatření. Někteří republikáni chtějí Trumpovi v této oblasti omezit pravomoci. Zdá se, že administrativa chce, aby rozhodnutí o clech na auta padlo do listopadových voleb. Trump už jednou použil stejné vysvětlení (národní bezpečnost), když si posloužil zákonem ze studené války, které dává prezidentovi široké pravomoci k blokaci dovozů. Jeho poslední poznámky dávají tušit, že ocel a hliník byly taková zkouška.

Trump k vyjednávání o NAFTA řekl, že když dohoda nebude dobrá „zdaním auta, která jdou do USA, a to je velká věc.“ O EU zase pro změnu uvedl, že „je tak špatná jako Čína, jenom menší“. Trump si stěžoval, že „je hrozné, co EU dělá“, ona sem posílá Mercedesy a my nemůžeme poslat naše auta tam. Trump si stěžuje na evropská cla (10 %), zatímco v USA je clo 2,5 %. Na lehké trucky USA uvalují 25 % cla.

Trump sice používá nezvyklé nástroje, ale není jediným americkým prezidentem, který má problém se spojenci a s jejich exportem aut. Reagan donutil Japonsko v 80. letech „k dobrovolnému omezení“ exportu aut. Clinton se také snažil, aby se v Japonsko prodávalo více amerických aut.

WSJ se domnívá, že Trumpovy nátlakové metody prozatím nezabírají, Kanada a EU už provedly odvetná opatření. Specifickým vítězstvím EU bylo oznámení Harley-Davidson, že přemístí produkci z USA.

EU varuje USA před uvalením cel na auta. Odvetná opatření EU by se mohla dotknout 294 mld. dolarů exportu, tedy 19 %. Vztahy s Čínou jsou také velice komplikované, obě země se přiblížily obchodní válce, Peking ohlásil připravenost uvalit 25 % clo na americká auta.

Trump ovšem nijak neustupuje, ale spíš zvyšuje sázky. 44 % aut prodaných v USA, byly dovezeny. NAFTA tvoří polovinu těchto dovozů, pak následuje Japonsko a Německo. Trump se domnívá, že se mu podaří přesvědčit zahraniční firmy, aby více vyráběly přímo v USA a méně dovážely.

Trumpovy návrhy ale vyděsily automobilový sektor po celém světě. I General Motors varoval, že cla ohrozí jeho konkurenceschopnost, zničí americká pracovní místa a povedou k „menšímu GM“.

A další výrobci automobilů varovali podobně.

Také Trumpovi poradci se ho snaží odradit od tohoto kroku. Například Larry Kudlow, jeho hlavní ekonomický poradce, je intenzivně proti clům na auta. Někteří republikáni se snaží blokovat jeho obchodní agendu.

Články zveřejněné v sekci Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.