Cesta k obchodní válce v řádech bilionů dolarů je otevřená

Spolu s americkými hrozbami EU a Japonsku ohledně cel na dovoz aut a nejistotou kolem dohody NAFTA vzniká velké globální riziko.Hrozby vůči Číně, výhrůžky EU a Japonsku ohledně dovozu aut a k tomu dohoda NAFTA, to vše vytváří obrovské globální riziko, napsaly noviny Financial Times (vydání 04/07/2018).

USA uvalily cla na dovozy z Číny v hodnotě 34 mld. dolarů, Peking provede stejnou odvetu. Tak se rodí obchodní válka mezi dvěma největšími ekonomikami. A k tomu další cla a odvetná cla na obou stranách Atlantiku. Hodnota obchodu „pod válkou“ se dostala na 100 mld. dolarů. Ale to je jen začátek. Brzy totiž můžeme být u bilionů, varují Financial Times. A to bude mít dopady nejen pro USA, ale pro celý svět. Proč je tento scénář pravděpodobný? Článek britských novin uvádí tři hlavní důvody.

1/ Obchodní válka mezi Čínou a USA se může dostat na 600 mld. dolarů, píší Financial Times. Těch 34 mld. dolarů čínských importů, které jsou nyní pod cly, jsou asi jednoměsíční importy z Číny. Jde zatím o 25 % cla na 818 výrobků, od bojlerů k průmyslovým robotům a elektrickým autům. A odveta Pekingu je podobná, na jeho seznamu je sója, ale i surová ropa. Obě dvě země mají i další seznamy, které by hodnotu zboží navýšily na obou stranách na 50 mld. dolarů. Trumpa čínská odveta rozzuřila, takže nařídil 10 % cel na zboží v hodnotě 200 mld. dolarů s dalším případným navýšením. Což už je dohromady možných 450 mld. dolarů, Peking samozřejmě slíbil další odvetu. Čísla jsou jasná: importy USA z Číny jsou 505,5 mld. dolarů, ale americké exporty do Číny jen 129,9 mld. dolarů. Možná jsme jen měsíce před tím, když se veliký objem obchodu dostane pod cla a Čína, která má malé dovozy z USA, využije jiné formy odvety.

2/ Trumpova válka proti dovozu aut se může dostat na více než 600 mld. dolarů. Pro Trumpa je uvalení cel na zahraniční auta a komponenty „velká věc“. Evropané to tak vidí taky, ironicky píše FT. Celkově USA dovezly auta a části za 334,8 mld. dolarů v minulém roce. A již probíhá šetření, jestli tyto dovozy neohrožují americkou národní bezpečnost. Je snadné si dělat legraci z toho, jak asi Toyota může ohrožovat americkou národní bezpečnost, ale Trump už dal najevo, že obranu svého zpracovatelského průmyslu vidí jako otázku národní bezpečnosti. Koneckonců tuto logiku už použil u oceli a hliníku. Trump si myslí, že cla na auta mu dají mocnou páku nad Japonskem, EU, ale i Mexikem a Kanadou – když se jedná o NAFTA. Trump záměrně stupňuje tlak, aby si vynutil kapitulaci. Proto tato idea uvalení cel na auta by neměla být brána na lehkou váhu. A tím pádem je nutné počítat zase s odvetou. Možná by nebyla tak extrémní, domnívají se Financial Times, EU pracuje na plánu uvalit cla na zboží z USA ve výši 10 mld. dolarů. Extrémní scénář „oko za oko“ pak počítá s 650 mld. dolarů obchodu a s globálními dopady.

3/ NAFTA. Často se zapomíná na to, že USA obchoduje víc s Kanadou a Mexikem než s Čínou, Japonskem, Německem a Británií dohromady. Trump chce dohodu, kterou popisuje jako „katastrofu“, znovu vyjednat. A nový prezident Mexika je další částečka puzzle. Ani Kanada, ani Mexiko ale nebyly vyjmuty z cel na ocel a hliník. USA dováží z těchto zemí auta a komponenty, ale řada z toho zase prošla americkými automobilkami a jejich továrnami. Celkově USA dovezly z obou zemí 158,3 mld. dolarů hodnoty aut a dílů.


Články zveřejněné v sekci Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.