Výstava Fridy Kahlo v Maďarsku čelí kritice za „podporu komunismu“

Maďarská politika řeší „kulturní obrat“ ke konzervativním hodnotám. Má skončit „levicově-liberální“ nadvláda v maďarské kultuře.

Pravicové provládní noviny v Maďarsku kritizovaly populární výstavu mexické malířky Fridy Kalho v maďarské Národní galerii jako „propagování komunismu“. Tato kritika má souvislost s právě probíhající politickou debatou o kultuře a kulturní politice po dubnových maďarských volbách, které potvrdily Viktora Orbána na post premiéra země.

Zastánci Obrána a provládní novináři nyní obhajují názor, že po tomto volebním vítězství nastal čas, aby se kultura obrátila směrem ke konzervativním hodnotám. Má tak skončit to, co nazývají jako nadvláda „levicově-liberálních“ umělců.

Noviny Magyar Idok napsaly, že výstava mexické malířky je „způsob, jak se prosazuje komunismus prostřednictvím státních peněz“.  Noviny zmiňovaly výstavu mezi dalšími příklady galerii, umělců a výstav. „Nebudete tomu věřit, ale kdyby se Trockij znovu objevil v Budapešti, bylo by to tentokrát z postele Fridy Kahlo“, napsaly noviny konkrétně s odkazem na bolševického lídra Lva Trockého, který pobýval v emigraci v Mexiku.

Kahlo byla spojená s komunistickou stranou v Mexiku a podle vyjádření Muzea Fridy Kahlo měla nad svojí postelí obrázky komunistických lídrů jako byl Marx, Engels, Lenin, Stalin a Mao.

Celá řada novinových článků se zaměřila na kritiku výstavy mexické umělkyně, na mezinárodní muzikál Billy Elliot a také na některé výstavy v galeriích. Noviny také psaly, že nemají problém estetického charakteru s výstavou „mexické komunistické malířky“, která denně přitahuje zájem až 3000 lidí.

Národní galerie v Budapešti věc odmítla komentovat. Výstava probíhá společně s akcemi v londýnském Victoria a Albert Muzeu, které se zaměřuje na její životní příběh prostřednictvím osobních artefaktů.

Premiér Viktor Obrán řekl v rámci debaty o kulturní politice, že hlavním úkolem jeho politiky ve třetím období je „mandát na vybudování nové éry“. A ta bude jeho slovy podmíněna „kulturními trendy, kolektivními přesvědčeními a společenskými zvyky“.

Podle Reuters Orbán už v minulosti úspěšně útočil na „liberální tabu“ a volby vyhrál prostřednictvím zaměření na „silné“ Maďarsko, národní jednotu a hrdost a také díky protiimigrační kampani.

V novinách Magyar Idok v červnu kritizovali uvedení muzikálů Billy Eliot ve Státní opeře. Označily to za „šíření homosexuální propagandy“ mezi mladými lidmi. Muzikál byl na programu dva roky a navštívilo ho 100 tisíc lidí. Opera zrušila v červnu a červenci 15 ze 44 představení muzikálu. Důvodem prý nebyly kontroverze v tisku, ale ztráta zájmu.

Tamas Fricz, pravicový politický analytik, k tomu řekl, že Orbánovým cílem není zničení liberální kultury. Jde prý o „upravení systému“ tak, aby odrážel pravicovou konzervativní nadvládu, ale uchoval hodnoty svobodného umění.

„Autonomie jednotlivých institucí by měla být zachována, ale myslím, že vláda má právo na to, pevně a vědomě upřednostňovat a podporovat konzervativní myšlení, umělce, kulturní díla,“ řekl.

Jednou z cest by mělo být podle Fricze více peněz na historické filmy o velkých událostech maďarských dějin.

Články zveřejněné v sekci Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.