Obchodní válka přišla USA i Čínu na miliardy dolarů

Obchodní válka mezi USA a Čínou je zatím  stavem „lose-lose“, prohrou pro obě dvě strany.

Americko-čínská obchodní válka vyústila v miliardové ztráty pro obě země, píše agentura Reuters. Poškozenými odvětvími jsou průmyslové sektory, včetně výroby aut, ale především zemědělství.

Reuters informuje, že některá odvětví sice mohla mít ze cel prospěch, ale celkový dopad na obě dvě země je negativní. Možná to může být motivací, aby USA a Čína vyřešily své rozpory, a to před lhůtou 2. března.

Jen kvůli čínským clům na sóju a kukuřici ztratily obě dvě ekonomiky 2,9 mld. dolarů ročně.

Obchod se zemědělskými komoditami poškodil obě dvě strany. Čína je totiž největším importérem sóji na světě. Od té doby, co v rámci odvety uvalila Čína clo na sóju ve výši 25 %, dováží Čína sóju hlavně z Brazílie. Prodeje amerických exportérů klesly, ale Číně se zvýšily náklady na dovoz. Prozatím, uvádí Reuters, je to systém „lose-lose“ – prohra pro obě strany.

Americké exporty zemědělských komodit do Číny klesly o 42 %. Americká vláda se rozhodla, že bude zemědělcům ztráty částečně kompenzovat a alokovala 11 mld. dolarů pro přímé platby a zároveň pro nákup plodin do vládních programů. Americká sója zlevnila a mohla zaplavit americký trh.

Čína následně na začátku prosince, tedy po rozhovorech mezi lídry obou zemí v Buenos Aires, obnovila nákupy sóji, ale cla zůstala zachována. Cla jsou tak vysoká, že sója ovšem de facto nemůže na trh.

Čína zase utrpěla u baterií do telefonů, které byly postiženy americkými cly a zákazníci začali hledat alternativu z jiných zemí.

Studie z „Consumer Technology Association“ ukazuje, že americká cla na čínské produkty stály technologické sektory navíc 1 mld. měsíčně. Konflikt dostal do problémů i americký maloobchod, zpracovatelský průmysl a stavebnictví, které musejí platit více za kovy a další produkt.

Ceny vstupů jsou vyšší kvůli clům, firmy pak vyšší náklady přepouštějí na zákazníky. Tři velké automobilky, General Motors, Ford a Fiat Chrysler, očekávají, že cla se negativně promítnou do zisků, asi ve výši jedné miliardy za rok. A bolest nekončí, Ford a Fiat očekávají, že rok 2019 se bude vyvíjet podobně.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.