Firma Wintershall navrhuje „mírové soužití“ LNG a plynu z plynovodů v EU

Čerstvý dokument německé firmy fakticky navrhuje rozdělení trhu s plynem v EU. Jeden pro LNG, jeden pro zemní plyn z plynovodů.

Německá společnost Wintershall, která se specializuje na dodávky zemního plynu z Ruska, Norska a Nizozemska a podílí se na budování plynovodu Severní proud 2, předpokládá zvýšení konkurence s exportéry LNG, tedy zkapalněného zemního plynu. Wintershall proto připravila koncepci pro „mírové soužití“ zemního plynu z plynovodů a LNG v Evropské unii a v Německu.

Poziční doklad, který firma Wintershall zveřejnila na svém webu, je nutné chápat jako lobbystický materiál, píše článek Deutsche Welle. Zajímavé ale je jaké argumenty a jaké cíle si tento doklad stanovuje v rámci celé kampaně. Severní proud 2 se v celém dokladu skloňuje jednou, i když je zcela jasné, že právě stavba tohoto plynovodu a rostoucí spory s USA o jeho osudu byly důvodem pro napsání textu.

V úvodu pozičního dokladu se píše, že Wintershall vítá doplňující zdroje zemního plynu v Evropě, ve které se těžba plynu snižuje. Jen vysoká likvidita a také konkurence povedou k výhodným cenám, píše se dále.

Na druhou stranu se ale v dokumentu píše, že nové importní terminály pro LNG v Evropě a investice do nich budí pochybnosti, vzhledem k tomu, že jsou tyto terminály málo využívány. Německo by například nemuselo stavět dovozní terminály vlastní, ale využívat ty v Nizozemsku nebo v Belgii. Wintershall dále míní, že motorem pro trh s LNG bude Asie, zatímco v Evropě s jejími nižšími cenami bude místo LNG v perspektivě do roku 2040 minimální. V daný moment dělá LNG 16 % dovozů plynu do Evropy.

Dokument také zdůraznil, že diskriminace na plynovém trhu, tj. regulace ve prospěch LNG nebo naopak, není přijatelná. Kritika se týkala také dotací pro stavbu LNG terminálů v Německu. Konečně, dokument označuje americké vyhrožování sankcemi proti Severnímu proudu 2 jako „zcela nepřijatelné“. O USA píše jako o zemi „zainteresované na odbytu LNG v Evropě“.

Wintershall pak ještě považuje za dobré, aby se LNG stal energetickým zdrojem pro námořní lodě a pro nákladní auta. Omezí to využití mazutu a dieselového hoření, což povede k zlepšení stavu životního prostředí. Přístavy v Evropě by proto měly mít podle dokumentu svoje LNG zdroje. Požaduje také, aby se realizovala evropská direktiva, která počítá s vybudováním LNG infrastruktury pro dopravní účely v EU jako alternativní energii. S tím také souvisí to, že dokument podporuje německou vládu a její dotace pro nákupy nákladních vozidel na plyn.

Fakticky dokument firmy Wintershall navrhuje EU a vládě SRN rozdělení trhu se zemním plynem v EU, tak aby se mezi nimi maximálně snížila konkurence, včetně té mezi dodavateli, tj, Ruskem a USA. Podle navržené koncepce se zemní plyn z plynovodů bude dále využívat hlavně pro topení a pro výrobu elektroenergie, dále také v průmyslové výrobě.

O tom, že LNG má velkou budoucnost v oblasti dopravy na zemi i na moři, není ale přesvědčena jenom německá firma. Totéž dřívější tvrdí studie britsko-nizozemské firmy Shell. Pokus o to rozdělit dva typy paliv a zároveň zabezpečit jejich mírové soužití jsou nicméně novinkou.

Nedávno jsme k tématu psali.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.