Jazzové okénko Jana Schneidera: 16 tons, The Family a What a Way to Live in Modern Times

Nedělní průvodce jazzovou hudbou z pera bubeníka Jana Schneidera nechybí ani dnes a nabízí další tři skladby.

Jedna lahůdka pro ty , kteří muziku jen neposlouchají, ale zajímá je i kontext. Tennessee Ernie Ford pořídil nejslavnější nahrávku skladby Merla Travise 16 Tons (zde je originální text). Ale americká židovská komunita (a národ „smějících se bestií“ tomu bude dobře rozumět) si hned text přizpůsobila po svém.  A takto ji hraje Kapelye:  Sixteen Tons (zde je bohužel jen část jidiš verze textu od Mickey Katze). Ale ten klarinet je fascinující při každém poslechu znovu a znovu ….

Velké překvapení! Mně dosud neznámý tenorsaxofonista Billy Robinson s kapelou (Pierre Leduc p, Peter Leitch g, Erroll Walters b, Jim Norman d) hrají pěkně svižnou skladbu The Family. Nevím, jakou souvislost se skladbou má obrazová část klipu, pouze odvádí pozornost od naprosto skvělého bubeníka, v tomto případě spíše činelisty a ráfkaře. Povšimněte si, že činel hraje „o fous dříve“, avšak nezrychluje ani on, ani baskytarista, pročež vzniká ten nebývalý drajv. Tajemství času události samé, jak říkával Ladislav Hejdánek, toť sama podstata jazzu, aplikuji já.

Na závěr trochu Orientu, ale hodně vzdáleného. Proslulý japonský bubeník Stomu Yamash’ta se svým Red Buddha Theatre hraje kompozici s názvem What A Way To Live In Modern Times. A kde jsem Stomu Yamash’tu slyšel poprvé? Nu, z této desky, kterou již před dobrými 40 lety měl ve své malé, leč naprosto skvostné diskotéce Egon Bondy.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.