Ruská vláda odložila modernizaci BAMu a Transsibiřské magistrály

Nejedná se o první odklad modernizace této strategicky významné infrastruktury, která by měla sloužit k dopravě surovin východní směrem.

Ruská vláda odložila financování modernizace železniční trasy BAM. Ruské dráhy (RŽD) tak letos nedostanou plánovaných 40 miliard rublů na modernizaci BAMu a také Transsibiřské magistrály, informují noviny RBK. Částka z Fondu národního blahobytu by měla být použita v roce 2020, zatímco místo nich dostane státní železniční společnost peníze na jiný projekt.

Vláda navrhla, aby došlo k zastavení nové emise privilegovaných emisí společnosti RŽD v hodnotě 40 miliard rublů, kterou plánovalo nakoupit z prostředků Fondu národního blahobytu.

S prostředky se počítalo na modernizaci Bajkalsko-amurské magistrály a Transsibiřské magistrály, dvou strategických železnic v Rusku, v roce 2019. Firma ale dostala letos jenom 19,5 miliardy dolarů, což je kolem poloviny celé sumy. Informaci o tom, že druhá polovina sumy (20,5 miliard) na modernizaci obou železničních magistrál bude přenesena do roku 2020, potvrdilo ministerstvo dopravy. Oficiálním důvodem je skutečnost, že ruská železniční společnost nyní provádí emisi dluhopisů v hodnotě 8,6 miliard rublů, která má sloužit na modernizaci železnice mezi Meždurečenskem a Tajšetem. Pravidla ruské centrální banky dvě souběžné emise privilegovaných dluhopisů neumožňují.

Železniční infrastruktura mezi Meždurečenskem a Tajšetem má ve strategii RŽD prioritu a má se sem podle plánů investovat do roku 2024 na 110 miliard rublů. Železnice slouží k transportu surovin z Kemerovské oblasti, Chakásie a Krasnojarského kraje do přístavů Dálného východu a dále pak k zákazníkům do Asie. V roce 2025 by měla tato železnice umožnit nákladní dopravu pro až 210 milionů tun uhlí za rok.

Modernizace BAMu a Transsibiřské magistrály se stále znovu odkládá. Přitom i tato železniční infrastruktura má svůj význam pro nákladní dopravu východním směrem a podle experta Pavla Ivankina jsou potřeba oba projekty modernizace železničních tras k tomu, aby došlo k maximálnímu efektu. Podle dřívějších informací novin RBK, práce, které byly naplánovány na tento rok na obou železnicích, tj. BAMu i Transsibiřské magistrály, se nerealizovaly kvůli problémům s financováním (škrty 30 miliard rublů) a také kvůli problémům s dodavateli.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.