Drama ve Volkswagenu: plnou parou k elektroautům

Investoři si dlouho stěžují, že cena akcie neroste a zisky nejsou tak velké. Management firmy chce navýšit obojí.

Hlavní šéf Volkswagenu Herbert Diess vykládal na prezentaci investorům, že „firma jde plnou parou vpřed“, píše časopis The Economist (vydání 16/03/2019). Firma urychluje svůj přechod na elektroauta. Hovoří o 70 nových elektrických modelech do roku 2028. Vzhůru k bateriím!

Investoři si dlouho stěžují, že cena akcie neroste a zisky nejsou tak velké. Diess chce navýšit obojí. Před „Dieselgate“, firma sázela na rozsah. Volkswagen vyrobil v minulém roce 11 milionů aut. Růst před zisky, to bylo vhodné i pro mocné odbory, které chtějí uchovat pracovní místa. Na zisky tedy musí koncern spoléhat u Audi a Porsche.

Kdo chce změny, čelí odporu. Pracovníci tvoří polovinu dozorčích rad a mají také za sebou vládu Dolního Saska, která vlastní 12 % VW. Polovina zaměstnanců je v Německu, firma není schopna přesunout výrobu do nízkomzdových zemí, míní článek dále.

Odbory zablokovaly prodej Ducati, italského výrobce motorek. Ve firmě vládne práce, děsí se Economist. Korporátní řízení je katastrofa.

Diess přešel do firmy z BMW a má pověst „škrtače nákladů“. A dostal taky mandát od rodin Porsche a Pieche, které mají nad polovinou akcií, aby se pustil do odborů.

Zástupce rodiny Porsche kritizoval „fosilní struktury Volkswagenu“. Odbory brzdí pokrok. Diess chce splnit evropské emisní cíle, které jsou velmi tvrdé. Ale tím chce také začít masivně propouštět. Tvrdí, že propouštění je nevyhnutelné, protože elektroauta jsou mechanicky vzato mnohem jednodušší, asi tak o 30 % ve srovnání se spalovacím motorem.

Diess netěší odbory ani v tom, že se chce koncentrovat na akcionáře. Seniorní manažeři budou mít pobídky vztažené k ceně akcie. Firma také uvažuje o hluboké restrukturalizaci, snižování nákladů.

Napětí mezi Diessem a vůdcem odborů Osterlohem se dá krájet. Osterloh říká, že management by se měl soustředit na to, co prováděl s novými emisními testy, které zdržely zavedení nových modelů a firmu Volkswagen stály jednu miliardu eur, spíše než na pracovní sílu.

Jenže pokud se firma má přesunout k elektroautům, pak změny v pracovní síle budou nevyhnutelné, tvrdí nakonec The Economist.


Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.