Sársko jako symbol německé zranitelnosti vůči technologické změně

Co se stane s německým (a českým) automobilovým průmyslem přechodem na elektroauta? Sársko naznačuje, že to bude ekonomický úpadek.

Továrna v Saarbrückenu může být na první pohled symbol německého úspěchu v oblasti automobilového průmyslu. Vyrábí automatické převodovky a dodává je do 21 zemí. Její ředitel tvrdí, že takovou technologii nemají nikde na světě, pracovníci jsou vzdělaní a mají dlouholeté zkušenosti.

Ale tato pýcha se může stát velkou zranitelností, píší FT. Pokud je budoucnost aut v elektroautech, které ovšem nepotřebují automatickou převodku, co pak?

Tohle téma znepokojuje nejen šéfy automobilek, ale i politiky v Berlíně a v Saarbrückenu. Sárský premiér přiznává, že hlavní jsou spalovací motory, ale že brzy budou z velké části nahrazeny hybridy, nebo elektroauty. To bude mít na spolkovou zemi Sársko obrovský vliv.

Německý ekonomický model stojí na automobilovém průmyslu, přispívá významně k HDP, zaměstnává jen v Německu 800 000 lidí. Firmy jako Audi a VW znají lidé po celém světě.

Perspektivy spalovacího motoru jsou ale nevalné. Emisní regulace a také zákaz dieselu ohrožují tradiční pojetí odvětví. Špičkový zpracovatelský průmysl, v němž Německo dominuje, nebude potřeba – hlavní bude role softwaru a baterie. Pilíř německé síly se bude otřásat v základech.

Sársko je malou spolkovou zemí, opustilo těžbu uhlí a vrhlo se na automobily. Své pobočky tu má Ford, dodává se i pro Audi či Jaguára.

Jenže Německo u elektroaut zaspalo. Merkelová varovala, že je potřeba najít pro Německo možnost výroby baterií ve velkém, jako to třeba dělá Čína. Závod v Saarbrückenu je klidnější, tvrdí, že práce bude ještě na hodně let, budou se vyrábět převodovky pro hybridní auta. Plný přechod na elektro auta na baterie by byl problém, přiznává ředitel závodu. Sám si ale myslí, že výsledkem bude nějaká střední cesta.

Jiní ale problém vidí, a to zejména v Sársku, protože žádná spolková země není tak závislá na automobilovém průmyslu. Bádensko-Württembersko je domovem pro Bosch či Porsche, ale Sársko je skutečně jen produkce, není tu korporátní vývoj a výzkum.

Region už má nyní problémy. Ford propouští, podobně i Bosch a to kvůli snížení výroby aut na diesel.

Sársko se ale snaží přizpůsobit, nyní je v něm Centrum pro informační bezpečnost, i Německé výzkumné centrum pro umělou inteligenci. Přes tato centra by se měla nalákat i korporátní centra výzkumu a vývoje, aby se země z producenta stala centrem inovací. Nově se bude rozšiřovat i výzkum automatizované mobility.

Ale skeptiky toto nepřesvědčilo. Za deset let, tvrdí, zmizí ze Sárska většina ze 44 000 pracovních míst v automobilovém průmyslu. Útlum těžby uhlí byl nic ve srovnání s tím, co tuto spolkovou zemi čeká.

Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.