Německým automobilkám hrozí největší krize za dekády

Čínské zpomalení, tvrdý Brexit, americká cla a technologické změny by se mohly pro německé automobilky přinést velké problémy.

Německému automobilovému průmyslu hrozí největší krize za poslední dekády, míní článek Markuse Fasseho pro německý Handelsblatt. Zpomalení čínské ekonomiky, tvrdý Brexit, možná americká cla a masivní technologické výzvy by se mohly stát pro toto odvětví „perfektní bouří“. A protože výroba aut je pro Německo klíčová, je to špatná zpráva i pro celou zemi.

Německému automobilovému průmyslu uškodila aféra Dieselgate v roce 2015. Ukázalo se, že firma Volkswagen se podílela na falsifikaci údajů o emisích. Výsledkem byly miliardové pokuty a kompenzace, soudní procesy s bývalými manažery a obrovský úder na reputaci firmy. Ovšem příběh byl jen marginální, protože čínská robustní poptávka přinesla rekordní prodeje, rekordní marže a rekordní zisky.

Volkswagen, BMW a Daimler tak ignorovaly otázky spojené s technologickými změnami v automobilovém průmyslu, nemluvě o loučení se s dieselovými automobily.

V polovině roku 2018 se německý automobilový průmysl začal propadat v prodejích. Tyto problémy se vynořují zrovna, když je potřeba aby došlo k velkým investicím do nových technologií. Německé firmy musejí držet krok s čínskou konkurencí a s americkým Silicon Valley.

Daimler už snížil dividendy, firma BMW varovala ohledně zisku poprvé po mnoha letech, firma Audi snižuje výrobu a vyhodila 10 % manažerů. Akcie všech tří velkých německých firem se nyní obchodují pod účetní cenou, což znamená, že se očekává, že v nejbližších letech spálí svůj kapitál.

Bezprostředním rizikem jsou protekcionistické kroky americké vlády, tj. zavedení cel na dovoz německých aut do USA. Například pro firmu BMW by něco takového znamenalo narušení celého jejího obchodního modelu.

Dalším problémem by byl možná brexit bez dohody, který by také zvedl obchodní bariéry mezi Velkou Británií a EU. BMW v Británii vlastní značky Mini a Rolls Royce.

Ovšem problémem je také propad prodejů aut v Číně v hodnotě asi 2,8 % v minulém roce. Pro německý automobilový průmysl je čínské zpomalení problém: v posledních letech rostl hlavně díky exportu do Číny. Generální ředitel Volkswagenu Herbert Diess nepřeháněl, když řekl, že osud skupiny Volkswagen leží v Číně.

Čína navíc změnila požadavky na nová auta a požaduje kvóty pro prodeje hybridních a elektrických aut na čínském trhu. Domácí čínské firmy mají výhodu při naplnění těchto potřeb.

S technologií a změnami je také spojen další velký problém: německá auta se příliš spoléhají na diesel, celkově zaspaly a nyní se rychle snaží přejít na výrobu hybridů a elektroaut. Jenže vývoj těchto nových aut je otázka ne měsíců, ale roků. Konkurenti, jako například Tesla, německé automobilky dotahují a nejspíš i předhoní v inovacích i v prodejích.

Nejde ale jenom o firmu Tesla. Také firmy jako Uber, Apple a Google investují do vývoje autonomních, samořídících aut. Jen Googlem dotovaná firma Waymo investovala do této technologie a jejího vývoje 40 miliard dolarů.

Německé automobilky nyní nalévají investice do inovací a výzkumu, jen Volkswagen má na další tři roky rozpočet 40 miliard eur na vývoj elektrických a autonomních aut. Přechod bude stát německé firmy celkem 100 miliard euro.

Kvůli obrovským sumám, které směřují na tyto úkoly, německé automobilky spolupracují s jinými – například Volkswagen s Toyotou a Fordem (faktickými konkurenty). BMW a Daimler začaly spolupracovat v odpovědi na tíživou situaci. Automobilky také mění korporátní struktury.

Německý automobilový průmysl se probral a snaží se na novou situaci reagovat tím, že sází na nové výrobky, nové struktury, velké investice do technologií. Jenže s tím, jak rostou hospodářská a geopolitická rizika, to nemusí stačit.


Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.