Jazzové okénko Jana Schneidera: Eternal, Throw It Away a Hijazz

Nedělní jazzový průvodce Jana Schneidera je tu a s ním na zájemce čekají tři kompozice Eternal, Throw It Away a Hijazz.

Ulrich Drechsler hraje se svým pěkným „cellovým“ kvartetem skladbu „Eternal“. Obraz je sice jen ilustrativní, ale proč ne, když je na co se dívat. Basová linka se dá hrát i na cello, a pěkně, jak vidno i slyšno. A pěkně hraný basklarinet vždy potěší.

Půvabná Abbey Lincoln byla zpěvačkou s naprosto osobitým stylem: Throw It Away je její kompozice s nádherným motivem na její vlastní text. Dovolím si upozornit na vynikající kontrabas, nahraný trochu hlasitěji, než bývá zvykem, avšak tak, jak to oblibuji. Budete-li škrtat nástroje, bez nichž ještě ta skladba zůstane tou skladbou, zbude vám kontrabas, který předvádí tajemné kouzlo jazzového doprovodu, jak harmonického, tak rytmického, a velmi podstatně i dynamického. Nesmírně zajímavé je frázování Abbey Lincolnové, která si tyto experimenty ověřila již dávno ve freejazzových dobách, a tak si může směle dovolit text zpěvavě recitovat NAD doprovodnou kapelou. Jedna z nejsuverénnějších jazzových zpěvaček, co kdy zpívaly!

Poklidnou sérii dnes ukončím kupodivu opět poklidnou, ale zvukově nádherně barevnou nahrávkou Hadouk Tria (Hi Jazz Hijazz). Na ruční buben, neboli všelijak omlácenou obrácenou mísu, vynalézavě hraje Steve Shehan, jehož otcem, jak to má být u opravdového Američana, je muž z kmene Cherokee, a maminkou Francouzka. Na podivný strunný nástroj hraje muž s typicky francouzským jménem Loy Ehrlich, a na dechové nástroje hraje pro změnu konečně Francouz: Didier Mahlerbe. Holt world-music v celé francouzské nádheře.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.