Pandemie podpoří automatizaci a robotizaci

Vítězem ekonomické turbulence dané koronavirem budou ty firmy, které vsadily na automatizaci a robotizaci.

Firmy mohou pomocí robotizace podpořit zahraniční obchod, ale dopady na pracovní trh nebudou zanedbatelné, uvedly noviny Financial Times.

Koronavirová pandemie poškodila řadu firem, ale dánská firma Blue Ocean Robotics si na nezájem zákazníků stěžovat nemůže. Vyrábí totiž roboty určené k dezinfekční činnosti. Chtějí je nemocnice, školy i letiště.

Firmy využijí robotů tam, kde by bylo příliš nebezpečné využívat lidi, a těžko očekávat, že tento model – vyšší produktivita s méně pracovníky – opustí i po pandemii.

Na obchodní bilanci USA je patrné, jak velký dopad koronavir má. Došlo k poklesu u řady položek: od automobilů, po nábytek a oděvy. Jednou z výjimek je ovšem právě kategorie průmyslových robotů.

V Japonsku se daří prodeji průmyslových robotů nadstandardně, a také je masivně vyváží. Běžné strojírenské výrobky oproti tomu v kategorii japonského vývozu poklesly.

Ale i Čína zaznamenala dvouciferný nárůst produkce robotů a podobně i EU, kde tento sektor překonal dokonce i automobilový průmysl.

Tento proces se odráží i na zaměstnanosti, v sektoru programování vzrostla. Očekává se, že za tento rok vzroste počet nasazených robotů o 38 %, a tento trend bude i nadále pokračovat. Hlavní podíl zaujímají roboty v logistice, ale roste i jejich využití v medicíně a také v úklidu.

Digitální interakce se zákazníky se během několika málo měsíců zvýšila více než v uplynulých letech. Změny v přijímání digitální technologie jsou 25krát rychlejší než před pandemií, uvádí studie McKinsey.

Mění se i přístup. U automatizace nejde tolik o snižování nákladů, jako o získání konkurenční výhody. Firmy také převážně očekávají, že zavedené technologické změny se budou používat i po skončení pandemie.

Zároveň zaznívají hlasy, které se obávají o osud pracovních míst, jiní experti se ovšem domnívají, že se bude měnit povaha pracovního místa a dovednosti s ním spjaté.

A jaké jsou poznatky jednotlivých firem?

Fabrizio Bernini, zakladatel firmy Zucchetti Centro Sistemi (ZCS) se zaměřením na oblasti jako je software, zdravotnictví (integrované informační systémy pro zdravotnická zařízení), automatizace, robotika a obnovitelná energie, říká: „Před pandemií byla automatizace vnímána jako něco, co může vést ke zlepšení. Nyní je to ovšem cesta, jak firmy mohou zůstat otevřené a bezpečné. Je to nutnost.” Firma Zucchetti vyvinula např. revolučního robota na čištění bazénů.

Claus Risager, generální ředitel Blue Ocean Robotics, tvrdí, že technologie mění pracovní místa, a politici musí pro tento přechod vytvořit podmínky. V Evropě je nyní 12 milionů lidí, kteří vyvíjejí aplikace, což je práce, která před pár lety neexistovala.

Firma Arcade, jejímž hlavním stratégem je Alex Book, se specializuje na virtuální realitu. Dříve to byla jen možnost ke zvážení, ale nyní turistická centra, muzea či obchody změnily názor a chtějí mít prostor pro interakce se zákazníky na dálku.

Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.