Google se snaží narušit zákon o digitálních službách

Zákon o digitálních službách, který plánuje EU, je trnem v oku technologickým gigantům.

EU se již léta zaměřuje na hlavní americké technologické společnosti (např. Apple nebo Google) a rozdává miliardové pokuty za porušení evropských pravidel hospodářské soutěže uvedla Tagesschau. Zdá se, že bude ještě „přituhovat“, protože Evropská komise chce omezit moc velkých platforem.

Cílem opatření má být více transparentnosti, konkurence a rozmanitosti, což ovšem digitálním společnostem nevyhovuje, a proto již několik týdnů běží v pozadí obrovská kampaň, aby co nejvíce oslabila plánovaný zákon o digitálních službách.

„Technologický koncern utratí 5,5 až 6 milionů eur za lobbování, to je více než ostatní společnosti v Bruselu,“ říká Max Bank z iniciativy Lobby Control.

Rejstřík transparentnosti

Takzvaný „Rejstřík transparentnosti“, který byl spuštěn v roce 2011, poskytuje informace o těch, kdo se snaží ovlivňovat politické rozhodování Unie. Rejstřík v současné době obsahuje nejen tradiční lobbisty, ale také různé právnické firmy, nevládní organizace a think-tanky, uvádí se na webu Evropského parlamentu. Registrace je povinná, pokud chce lobbista získat průkaz opravňující ke vstupu do Evropského parlamentu.

Role think tanků při lobbování

High-tech koncerny stále více využívají takzvané think tanky pro sebe – ty se snaží působit jako nezávislé, ale ne vždy tomu tak je. Problém je ten, že ne vždy je spojení mezi think tanky a korporacemi zveřejněno.

Je zřejmé, že na penězích nezáleží. Celkově velké americké technologické společnosti utrácejí v Bruselu každý rok téměř 20 milionů eur na politické přesvědčování. To je dvakrát tolik, kolik utrácí evropský automobilový průmysl. I jinak se zdá, že korporace jsou při výběru svých prostředků nevybíravé, říká Tiemo Wölken, digitální expert SPD v Evropském parlamentu. Zde má na mysli například cílené útoky na eurokomisaře.

V současné době spindoktoři technologických společností zřejmě „pracují“ hlavně na evropském komisaři pro průmysl Thierry Bretonovi, který je odpovědný za reformu evropské digitální politiky –  společně s místopředsedkyní Komise Margrethe Vestagerovou. Ta zůstává demonstrativně klidná a říká: „Naše zákony nejsou psány lobbisty.“

Proti velké síle lobby doporučuje expert Max Bank z iniciativy Lobby Control transparentnost a vyváženost, aby se zabránilo Google & spol. v uplatňování jednostranného vlivu.

Proč Evropská komise navrhuje nový balíček zákona o digitálních službách?

Jak se dočteme na webových stránkách EU, právní rámec pro digitální služby se od přijetí směrnice v roce 2000 nezměnil.

Online svět a každodenní používání digitálních prostředků se však každý den mění. Za posledních 20 let bylo vyvinuto mnoho nových způsobů komunikace, nakupování nebo přístupu k informacím online a tyto způsoby se neustále vyvíjejí.

Online platformy přinesly významné výhody pro spotřebitele a inovace i rozsáhlou efektivitu na vnitřním trhu Evropské unie. Tyto online platformy usnadňují přeshraniční obchodování v Unii i mimo ni a otevírají zcela nové obchodní příležitosti řadě evropských podniků a obchodníků tím, že usnadňují jejich expanzi a přístup na nové trhy.

Ačkoli nové služby, technologie a obchodní modely přinesly v každodenním životě evropských občanů mnoho příležitostí, vytvořily také nová rizika pro občany a společnost jako celek a vystavily je nové škále nezákonného zboží, činností nebo obsahu.

Psali jsme:

Aktualizace 6/12/20: V článku jsme nesprávně uvedli, že technologické koncerny utratí 5,5 až 6 miliard dolarů za lobbování. Správně je, že se jedná o jeden technologický koncern, a to firmu Google. Omlouváme se za nepřesnost.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.