Narušení provozu Suezského kanálu vyvolá dominový efekt

Několikadenní zablokování Suezského průplavu způsobilo závažné potíže, které uvolněním lodi Ever Given nekončí.

Narušení provozu Suezského kanálu těchto rozměrů způsobí dominový efekt, který může trvat i 60 dní, než se věci vyřeší a budou zase trochu v normálu,“ míní Stephen Flynn, profesor v oboru politické vědy na Northeastern University v Bostonu (je uznáván jako jeden z předních světových odborníků na kritickou infrastrukturu a odolnost dodavatelského řetězce). Projeví se to přetížením přístavů i plavidel, která nejsou na správném místě pro další plánovanou cestu.

Flynn poznamenal, že toto je jedna z výzev systému just-in-time. Montážní linky budou stát, protože součástky se neobjeví, když budou očekávány. „Nikdy předtím se to tak negativně neprojevilo a bude to trvat opravdu dlouho… v podstatě se vytvořila dopravní zácpa, která vám nedovolí jen tak restartovat, obnovení systému si vyžádá hodně choreografie,“ dodal Flynn.

V honbě za efektivitou a levným zbožím se lodě stále zvětšovaly. Ne všechny přístavy zvládnou lodě velikosti Ever Given.

Účet za zablokovaný kanál pro Egypt: 13 milionů dolarů denně

Admirál Usáma Rabie, vedoucí Úřadu pro Suezský průplav, uvedl, že blokáda stála jeho zemi zhruba 13 milionů dolarů denně. Řekl, že na obnovení provozu čekalo více než 360 lodí.

Společnost Maersk na svém webu 30. března 2021 upozornila: „Očekáváme výraznou ztrátu kapacity během několika příštích týdnů. V závislosti na dynamice trhu, jsme se rozhodli dočasně zastavit krátkodobé rezervace, jakož i krátkodobé smlouvy na tento týden a v bezprostřední budoucnosti v některých geografických oblastech.“ (Bližší informace na webu společnosti zde).

Incident v Suezském průplavu zhoršil důsledky pandemie

Vincent Stamer, expert na námořní obchod v Kielském institutu pro světové hospodářství (IfW Kiel), vyhodnotil data o významu Suezského průplavu pro světovou ekonomiku a zejména pro Německo. „Již koronakrize způsobila turbulence v námořním obchodu a vyhnala ceny za kontejnerovou dopravu nahoru. Incident v Suezském kanálu a jeho důsledky jsou nyní další zátěží. To má tendenci zvyšovat ceny námořního obchodu, což se dříve či později projeví i v cenách produktů.“

Přepravní náklady z Asie do Evropy explodovaly na přelomu let 2020/21. Přeprava jednoho kontejneru z východní Asie do Evropy je nyní téměř pětkrát dražší než před rokem. Zajížďka kolem Afriky, tedy vyhnutí se Suezskému průplavu, by zvýšila obchodní náklady po moři mezi Čínou a Evropou nejméně o 30 %.

Objem nákladní dopravy mezi Asií a Evropou prošel v první polovině roku 2020 dvěma poklesy, jak je patrné z údajů o poloze lodí od poskytovatele FleetMon.com v Rudém moři a Indickém oceánu: v únoru kvůli lockdownu v Číně a v květnu kvůli kolapsu evropské poptávky.

Na jaře 2021 byl sezónní pokles objemu nákladní dopravy z Evropy do Asie mimořádně silný. Ze situace vyplývá, že Asie od druhé poloviny roku 2020 vyvážela do Evropy více nákladu než naopak. Tato nerovnováha také vede k nedostatku kontejnerů a nákladové kapacity v Asii.

Dočasná blokáda v Suezském průplavu a výsledná dopravní zácpa mohou tuto situaci jen zhoršit a také vyvolat vyšší náklady na dopravu z Evropy do Asie, takže by mohly růst ceny konečných produktů i meziproduktů.

Psali jsme:

 Z našich starších článků pak připomínáme:

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.