Rostoucí počet elektrických automobilů na silnicích způsobuje silný růst trhu s bateriemi. Zejména jedna země EU je schopna výrazně dohnat své asijské konkurenty.
Mluví se o tom už léta, ale nyní se zdá, že boom elektromobility je skutečně tady. „Objem trhu zejména s lithium-iontovými bateriemi enormně vzrostl,“ říká Christian Eckert ze Svazu německých výrobců elektrotechniky a elektroniky (ZVEI – Zentralverband Elektrotechnik- und Elektronikindustrie). Celkově tento segment vzrostl o 63 %. A to především díky elektromobilitě.
Baterie je tak ekologická, jak ekologický je materiál a elektrická energie, které byly použity k její výrobě. Také elektromobil je tak ekologický, jak ekologická je elektřina, kterou se pohání. Německý průmysl dosahuje v recyklaci baterií dobrých výsledků. Míra recyklace klasických baterií je 80 až 90 %, ale u lithium-iontových baterií, které jsou stále žádanější, je situace horší. Odvětví chce do čtyř let dosáhnout kvóty 65 %.
V loňském roce evropští výrobci poprvé předstihli své asijské konkurenty. Podle Eckerta je v Evropě vedoucím výrobcem Polsko, v Asii je to Čína (Polsko má 61 závodů na výrobu baterií a zaujímá tak třetí místo v Evropě po Německu a Itálii).
Baterie – klíčová technologie budoucnosti
„Baterie patří mezi klíčové technologie budoucnosti,“ řekl Eckert. „Bez lithium-iontových baterií nebude fungovat žádný elektromobil, elektrokolo, chytrý telefon ani defibrilátor.“ Přestože poptávku po lithium-iontových bateriích zvyšuje zejména elektromobilita a rozšíření obnovitelných zdrojů energie, olověné baterie jsou i nadále důležité pro řadu aplikací: „Olověné baterie hrají významnou roli v nepřerušitelných zdrojích napájení v nemocnicích a datových centrech.“ Kromě toho se dosud téměř žádné elektrické vozidlo neobejde bez olověného akumulátoru jako palubního zdroje energie.
Baterie má také zásadní význam pro dosažení cílů EU v oblasti ochrany klimatu. „Cílů evropské Zelené dohody můžeme dosáhnout pouze s různými technologiemi baterií, protože jsou předpokladem pro dekarbonizaci odvětví dopravy a ukládání obnovitelných zdrojů energie,“ vysvětlil Eckert. Dodal, že probíhající revize evropské legislativy týkající se baterií dále posílí stávající oběhové hospodářství a udržitelnost baterií.
Aby Evropa obstála v mezinárodní konkurenci, je rovněž nezbytné, aby zůstala technologicky suverénní v klíčových technologiích, jako jsou baterie. Podle Eckerta k tomu mohou významně přispět evropské programy financování, jako je program Významné projekty společného evropského zájmu (IPCEI – Important Projects for Common European Interest). „Se silným evropským bateriovým průmyslem může Evropa chránit své strategické zájmy na základě mnohostranné globální ekonomiky,“ uzavřel Eckert.
Psali jsme:
- Množství elektronického odpadu narůstá, avšak recyklace pokulhává
- Recyklace baterií se stane nutností
- Evropská unie bude „modernizovat“ právní předpisy o bateriích
- Poptávka po lithium-iontových bateriích je vysoká