V důsledku současných trendů se očekává, že celosvětová poptávka po klíčových minerálech pro baterie do roku 2028 vzroste.
Jak vyplývá z odhadu webu Statista, největší poptávka po lithium-iontových bateriích bude v Číně, následované Evropskou unií a USA. Mnoho výrobců automobilů se zavázalo k plnění cílů Pařížské klimatické dohody a podle zákona musí mít stále větší podíl baterií ve svém vozovém parku.
Nejnovějším příkladem je program Komise EU „Fit for 55“ na ochranu klimatu. Výrobci automobilů, jako jsou Volkswagen, Daimler nebo BMW, na to reagují někdy poměrně ambiciózními cíli pro snižování emisí CO2, což by mělo v nadcházejících letech zajistit trvale vysokou poptávku po bateriích v odvětví elektromobility. Současná vládní dotační opatření v Evropě ve prospěch automobilů poháněných výhradně bateriemi dále zvyšují poptávku po bateriích.
Počet elektromobilů na celém světě v posledních letech prudce vzrostl. V roce 2020 mělo na silnicích jezdit přibližně jedenáct milionů elektromobilů. Nejvíce elektromobilů jezdí v Číně: pět milionů, což je přibližně polovina všech e-aut na světě.
V žebříčku nejvýznamnějších průmyslových zemí podle úrovně technologického rozvoje v oblasti elektromobility se Čína umístila na druhém místě, předstihla ji pouze Jižní Korea. Největším světovým výrobcem elektromobilů je americká automobilka Tesla, za rok 2020 jich byla schopna prodat přibližně 500 000.
Narůstající elektrifikace dopravy a poptávka po minerálech
Navzdory převaze spotřební elektroniky v roce 2020 znamená malá energetická kapacita přístrojů, jako jsou telefony, že z hlediska gigawattů je poptávka relativně nízká. Velký nárůst bude způsoben především elektrifikací dopravy, která bude v roce 2030 představovat naprostou většinu poptávky po bateriích z hlediska celkové kapacity skladování energie.
V důsledku současných trendů se očekává, že celosvětová poptávka po klíčových minerálech pro baterie do roku 2028 vzroste. Poptávka po grafitu, který tvoří anodu baterií, by měla do roku 2028 dosáhnout přibližně dvou milionů tun. U lithia, další klíčové součásti baterií, se předpokládá, že poptávka ve stejném roce dosáhne přibližně 1,9 milionu metrických tun.
Psali jsme:
- Polsko patří k předním výrobcům baterií v Evropě
- Poptávka po lithium-iontových bateriích je vysoká
- Čeká nás zelená „lithiová“ budoucnost?
- Klimatické plány EU: Zaniknou v roce 2035 „fosilní“ auta?
- Ke koncepci klimatických změn: Čím pohánět dopravní prostředky? (8. část)
- Jaká je úloha a jaká jsou rizika kritických materiálů v energetickém přechodu?
- Významné ložisko manganu ve Chvaleticích
- Čínské doly vládnou trhu s kritickými surovinami
- Biden se snaží získat nezávislost v oblasti vzácných zemin
- USA musejí zvýšit produkci minerálů pro elektromobily
- Množství elektronického odpadu narůstá, avšak recyklace pokulhává
- Recyklace baterií se stane nutností
- Evropská unie bude „modernizovat“ právní předpisy o bateriích
- Elektrická auta zvyšují poptávku po kovech
- Další bitva o strategické lithium
- Ochrana křehkých ekosystémů před těžbou lithia
- Důležitost lithia pro „Energiewende“
- EU povolila miliardové dotace: jde o výrobu evropských baterií
- Německo zvýší dotace na nákup elektrických aut