Problémy v dodavatelských řetězcích budou pokračovat i v příštím roce

Světová ekonomika funguje na základě globálních dodavatelských řetězců. Tento systém má však nyní potíže a ty se budou prohlubovat.

Analýza údajů o lodní dopravě, přístavech a výrobě provedená společností IHS Markit ukazuje, že zpoždění se budou prohlubovat i v roce 2022.  Mezi vedoucími pracovníky v lodní dopravě navíc roste pesimismus – někteří nyní očekávají, že narušení bude pokračovat i v roce 2023.

Až donedávna se spotřebitelé nemuseli zajímat o to, jak se k nim výrobky, které kupují, dostanou. Teď už to neplatí. Rozšiřující se narušení dodavatelských řetězců vysvětluje, proč např. objednaný nábytek dorazí za několik měsíců místo týdnů.

Toto narušení je jednou z hlavních příčin prudkého nárůstu inflace. Podle nejnovějšího průzkumu společnosti IHS Markit v celosvětovém zpracovatelském průmyslu jsou zpoždění v dodacích lhůtách nejzávažnější, jaká kdy byla zaznamenána za uplynulé čtvrtstoletí. Tato bezprecedentní situace způsobuje, že ceny rostou jedním z nejrychlejších temp za posledních deset let.

Narušení začalo ekonomickými otřesy způsobenými pandemií.  Nyní se však zhoršuje v důsledku silného hospodářského oživení, nedostatku pracovníků a přetíženého dopravního systému. Jádrem problému přepravy je více než 20 milionů kovových kontejnerů. Přepravuje se v nich přibližně polovina světového obchodu – vše od elektronického zboží a nábytku až po autodíly a mořské plody.

V posledních třech desetiletích se globální systém stal mnohem složitějším

V současné době pochází 42 % všech kontejnerů připlouvajících do USA z Číny, kde se nachází sedm z deseti největších kontejnerových přístavů na světě.

Narušení začalo loni, kdy byli Američané a Evropané zavřeni ve svých domovech.  Nemohli již utrácet peníze za služby, ale s prudce rostoucími úsporami domácností utráceli místo toho za vybavení domácnosti a elektronické zboží, z velké části objednané přes internet. Lodní společnosti a přístavy nebyly na příval kontejnerů připraveny. Situaci ztěžoval nedostatek pracovníků kvůli Covidu. Tehdy se přístavy začaly zahlcovat.

Ekonomické oživení, které započalo s plošným očkováním, se ukázalo jako velmi silné. To zvýšilo tlak na systém.  Kontejnery přepravované z Asie rostou od srpna loňského roku každý měsíc rychlým tempem. Navíc v březnu uvízla v Suezském průplavu obrovská kontejnerová loď a narušila obchodní toky mezi Asií a Evropou.

Výkonný ředitel přístavu Los Angeles Gene Seroka řekl: „Tento pozoruhodný a trvalý nárůst dovozu posouvá dodavatelský řetězec na novou úroveň. Vzhledem k nedostatku místa ve skladech, železničních stanicích a kontejnerových terminálech v době, kdy se blíží tradiční přepravní špička, nabízíme nové datové nástroje a pobídky, které pomohou zlepšit propustnost a efektivitu. Další strategie jsou vyvíjeny ve spolupráci se soukromým sektorem i federální vládou.“

Pětinásobný nárůst sazeb za kontejnerovou přepravu

Průměrné světové sazby za přepravu kontejnerů vzrostly během dvou let více než pětinásobně v důsledku masivního nedostatku dodávek, který vznikl částečně v důsledku ucpání a zadržování lodí ve velkých evropských přístavech.

Údaje, které shromáždila londýnská poradenská společnost Drewry, ukazují, že její referenční index (Composite World Container Index) vyskočil a v současné době se obchoduje za 9817 dolarů za 40 stop dlouhý kontejner oproti 1800 dolarům za kontejner stejné velikosti v předpandemickém srpnu 2019. Index tak vykázal nárůst během jednoho roku o 361 %. (Aktuální informace a graf jsou zde).

Prudký nárůst souhrnné hodnoty indexu naznačuje znepokojivý scénář pro světový obchod, neboť zvýšení sazeb za námořní přepravu úměrně prodražuje přepravované zboží. Nakonec budou muset světoví spotřebitelé nést hlavní tíhu vysokých přepravních poplatků, což jistě povede k eskalaci světové inflace, a tím k hospodářskému tlaku na rozvojové země.

Psali jsme:

Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.