Jak (ne)počítat groše

Josef Buřič se zamýšlí nad propadem prodeje vozů Škoda v Číně.

Když v srpnu 2020 odletěl pan předseda českého Senátu Vystrčil s oficiální delegací na Tchaj-wan, byl před tím varován, že to může zásadně poškodit naše ekonomické vztahy s Čínou. Takové varování ovšem nebral vůbec vážně.

Naopak pronesl své (nikoli originální) prohlášení, že je také Tchajwanec. Pak ještě dodal, že přece nebudeme počítat při takové příležitosti groše, protože my bojujeme za demokracii a nenecháme si od nikoho diktovat, co máme dělat a s kým se kamarádit.

Uplynul rok a my můžeme začít počítat ony groše.

Největší českou investicí v Číně je závod Škody Auto. Ještě v červenci roku 2020 jsme si mohli přečíst fantastickou zprávu, že tento závod vyrobil od roku 2007, kdy byl uveden do provozu, právě třímiliontý automobil značky Škoda. A současně jsme se dozvěděli, jak to tam perfektně funguje a jaké tam mají další grandiózní plány.

Pak se však „něco“ pokazilo. Podívejme se do statistiky prodejů. Za první pololetí letošního roku se prodalo jen 22 500 kusů. Jenomže před rokem si někdo z vedení Škody auto myslel, že jich prodají nejméně půl milionu. Ale byl covid a to mnohé, ale ne všechno vysvětluje.

Dokonce můžeme jít ve své úvaze ještě dále.

V letošním roce se za devět měsíců prodalo jen 36 400, oproti předchozímu období roku 2020, kdy to bylo  96 170 kusů, je to pokles o dvě třetiny. A to je minulý rok zkreslen vlivem covidu. Totiž v roce 2019 se jenom v červnu prodalo 21 000 kusů, tedy skoro tolik jako za polovinu letošního roku.

Ono se tedy „někde něco“ asi opravdu pokazilo. Možná by vysvětlení bylo možné hledat v prodejích škodovek v minulém roce. Najednou (opravdu z čista jasna) jejich prodej začal klesat od října, aby v prosinci 2020 byl jen třetinou prodejů v prosinci předchozího roku. Viz třeba tento odkaz.

Mám pocit, že někdo na čínské straně začal počítat ty groše. Myslím, že počítá velmi dobře a asi mu ty počty vycházejí lépe než panu předsedovi Senátu.

Ale možná, že to s jeho návštěvou Tchaj-wanu vůbec, ale vůbec nesouvisí.

Je to možná jen takový malý konjukturní výkyv. Docela rád bych si pak přečetl vyjádření těch nezávislých analytiků, jaké vysvětlení najdou pro tento vývoj. Možná, že ti Číňané najednou ztratili zájem o škodovky – třeba se jim přestaly líbit. Že se k tomu mateřský Volkswagen nechce hlásit, se ani nedivím.

Ale já myslím, že k tomu má dobrý důvod ještě jinde. Nějak nám chybí čipy do dokončení škodovek v Mladé Boleslavi. Prý jich část přichází z Číny a nějak dlouho trvá jejich přeprava. Není divu, protože to je daleko. Lodi nejezdí, nejsou kontejnery atd.

Ale možná, že kromě té vzdálenosti je důvod i jinde. Nedávno mi ho nabídl jeden Číňan, který u nás žije již dlouho.

Prý bychom měli přemýšlet o tom, zda bylo dobře, že jsme zakázali účast čínské státní firmy China General Nuclear Power Group v tendru o Dukovany. Je to státní firma.

To není nějaký soukromý Huawei. Je to státní firma a (jak se moderně říká) úplně jiný level. Hovořit o ní jako o nespolehlivé, či dokonce technicky málo vyspělé, je prý urážkou čínského lidu. Inu, jiný stát, jiný mrav – jak se zase říká u nás.

A aby toho nebylo dost, korunovali jsme to dokonce zákonem. Proto také Čína proti tomu protestovala. Protože s takovým postupem se nikde v Evropě nesetkala.

Je hezké, že se s tímto zákonem ztotožnila naprostá většina naší politické scény. Jen jestli jsme dohlédli všechny souvislosti? Může nás omlouvat, že to bylo před volbami a všichni chtěli ukázat, že nebudeme počítat groše?

A pak taky – zapomněli jsme, že Čína a její ekonomika je už někde úplně jinde, než si myslíme, ale to by bylo už jiné povídání.

Co s tím? Příště snad zkusme nějak lépe počítat groše. Ale raději bych je už ani nepočítal…

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.