Jaká je role mědi v nízkouhlíkové ekonomice?

Změna klimatu je pro většinu světové populace na prvním místě. Přechod na obnovitelné zdroje energie a elektrifikaci bude vyžadovat tuny kovů a měď je považována za nejdůležitější.

V souvislosti se „zazeleněním ekonomiky“ zmínila ekonomka Ilona Švihlíková skutečnost, že „měděných dolů není neomezené množství“. Podívejme se tedy, proč je tento kov tak žádaný.

Měď má čtyři klíčové vlastnosti, díky nimž je ideální pro skladování energie, pohon elektrických vozidel a obnovitelné zdroje energie: má vysokou elektrickou vodivost, lze ji snadno tvarovat; tepelná účinnost mědi je přibližně o 60 % vyšší než u hliníku, takže dokáže odvádět teplo mnohem rychleji; je 100% recyklovatelná a lze ji používat opakovaně bez ztráty výkonu.

Měď v elektromobilech

Elektromobily mohou spotřebovat až čtyřikrát více mědi než osobní automobily se spalovacím motorem. Toto množství se zvyšuje s rostoucí velikostí vozidla: plně elektrický autobus spotřebuje 11 až 18krát více mědi než osobní vozidlo s pohonem na spalovací motor. Měď se používá ve všech hlavních součástech elektromobilu, od motoru přes měnič až po elektrické rozvody. Ve skutečnosti může plně elektrické vozidlo použít až kilometr měděných kabelů.

V současné době existuje jen málo alternativ k mědi. Nejbližší je hliník, ale přestože je lehčí a téměř třikrát levnější, hliníkové kabely potřebují k vedení stejného množství elektřiny dvojnásobnou velikost než měděné ekvivalenty.

Sektor obnovitelných energií je náročný na měď

Podle analytika Casey Research Andreje Daškova, by se mohl podíl obnovitelné energie na celkovém světovém energetickém mixu navýšit z přibližně 12 % v roce 2020 na 22 % v roce 2030. A nejoblíbenější odvětví čisté energie (větrná a solární) jsou náročná na měď. V průměru se v systémech obnovitelné energie používá 12x více mědi než v tradičních energetických systémech. Poptávku po mědi budou zvyšovat také elektromobily. Tento kov se používá v bateriích pro elektromobily, elektroinstalaci a dokonce i v nabíjecích stanicích.

Agentura BloombergNEF uvedla, že elektromobily budou v roce 2025 představovat 10 % celosvětového prodeje osobních vozidel, v roce 2030 se jejich podíl zvýší na 28 % a v roce 2040 na 58 %. Podle studie tvoří elektromobily v současné době 3 % celosvětového prodeje automobilů. „Budeme potřebovat dostatek mědi, abychom pokryli veškerý tento další růst a mezitím i současné využití, jako jsou tradiční elektrické sítě a vozidla,“ upozornil Daškov.

Deset největších měděných dolů na světě

Zde je deset největších dolů na měď na světě podle produkce v roce 2020 dle údajů těžební databáze Global Data: Escondida (Chile), Dolinny (Kazachstán), Collahuasi (Chile), Grasberg Block Cave (Indonésie), Deep Mill Level Zone (Indonésie), Morenci (USA), El Teniente (Chile), Buenavista del Cobre (Mexiko), Chuquicamata (Chile), Cerro Verde (Peru). Escondida je největším světovým výrobcem měděných koncentrátů a katod. Je to ložisko nacházející se v poušti Atacama v severním Chile. Název Escondida znamená ve španělštině „skrytý“. Je odvozen od hlavního rudního ložiska, které nevystupuje na povrch, ale je skryto stovkami metrů nadloží.

Web Statista uvedl, že v roce 2019 mělo největší světové zásoby mědi Chile s přibližně 23% podílem na světových zásobách mědi, za ním byla Austrálie a Peru, obě s 10% podílem. Dále jsou v grafu uvedeny tyto země: Rusko (7 %); Mexiko (6,1); USA (5,9); Indonésie (3 %); Čína (3 %); ostatní země mají podíl 32 %.

Kolísavý globální trh ovlivněný nízkou nabídkou

V průběhu roku 2020 vedlo uzavírání dolů v důsledku pandemie ke snížení objemu výroby mědi a poptávky po ní. Do dubna 2020 se měsíční ceny mědi propadly na zhruba 5 058 nominálních amerických dolarů za metrickou tunu mědi, než se o více než rok později v květnu 2021 vyšplhaly na rekordní úroveň. Tento cenový nárůst souvisel s vyčerpanými zásobami mědi v dubnu 2021, což vedlo Bank of America k vydání varování ohledně úrovně nabídky mědi. Výzvy čínské vlády ohledně nutnosti omezit ceny komodity ve spojení se stávkou v integrovaném provozním centru společnosti BHP Billiton v Santiagu od té doby přispěly k poklesu cen mědi.

Společnost BHP Billiton měla v roce 2020 stejný podíl na produkci mědi jako Glencore, tedy 6 %, a zaostávala pouze za společností Codelco, která měla osmiprocentní podíl na trhu. Chilská společnost těžící měď zaznamenala v roce 2020 tržby přes 14 miliard amerických dolarů, což bylo spojeno s více než sedmnáctinásobným nárůstem zisku v roce 2019. Evropa představovala pro společnost Codelco vedoucí regionální trh z hlediska dosažených příjmů. Evropa byla druhým největším spotřebitelem rafinované mědi za Čínou, která v roce 2020 představovala více než polovinu celosvětové poptávky. V témže roce se Čína umístila na třetím místě v celosvětové produkci měděných dolů. Za ní se umístilo Chile, které podle odhadů vytěžilo 5,7 milionů metrických tun této komodity.

 

Psali jsme:

Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Ilustrační foto: jurvetson (Steve Jurvetson), CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

 

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.