Jazzové okénko Jana Schneidera: Django, Smilin’ Billy a Jitterbug Waltz

Nedělní průvodce jazzem od Jana Schneidera dnes nachystal skladby Django,  Smilin’ Billy a Jitterbug Waltz.

Na úvod si dnes dovolím nabídnout jednu nezvyklou lahůdku. Jistě oceníte, jak slavná jazzová harfenistka Dorothy Ashby hraje skladbu Johna Lewise Django.

Trumpetista Art Farmer nahrál v roce 1974 ve Švédsku půvabnou skladbu „Smilin‘ Billy“, kterou složil saxofonista Jimmy Heath a podle chvílemi současně i zpívaného basového partu byla zřejmě určena pro jeho bratra Percy Heatha, proslulého kontrabasistu slavného Modern Jazz Quarteta (ovšemže je třeba zmínit, že měli ještě bratra, výtečného bubeníka Alberta Heatha). Ale zpět do Švédska. To zpívané basové sólo zde provedl Red Mitchell, citlivé piano zahrál Göran Strandberg, moc pěkné kytarové sólo dal Jan Schaffer, a pod tím jemně pulzovali dokonce tři bubeníci (Sabu Martinez, Tony Inzalaco a Island Östlund).

Za závěr parádní kousek moderního jazzu. Kvartet Barry Altschula hraje ve velmi zajímavě propracovaném aranžmá postarší skladbu Fatse Wallera Jitterbug Waltz. Že je Altschul bubeníkem právem proslulým, o tom se můžete přesvědčit pozorným poslechem skutečně od začátku do konce. Tak vynalézavé, dynamické až výbušné bubny, vtipné a naprosto dokonale určující charakter skladby, to není ke slyšení každý den. Ovšem bez skvělého kontrabasu Marka Heliase, který hraje mistrovsky i ty nejjednodušší pasáže, by to nebylo ono. A když zařadí i v těch nejrychlejších pasážích nějaké parádičky, není už co dodat. Nad touto úžasnou rytmikou vznikl prostor pro excellentní sólisty, trumpetistu Enrika Ravu a barytonsaxofonistu Johna Surmana.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.