I v roce 2022 bude přetrvávat v dodavatelských řetězcích nejistota

Zpoždění způsobená pandemií budou pravděpodobně pokračovat i v roce 2022, říkají odborníci na námořní dopravu.

Nejistota pro dodavatelské řetězce v roce 2022 zůstává vysoká. Názory odborníků na to, zda se současné blokády zmírní, nebo zda letošní rok zůstane stejně volatilní jako posledních 18 měsíců, se liší. Deník Financial Timesupozorňuje na důsledky loňské krize v námořní dopravě a cituje zprávu OSN, která předpovídá 1,5% nárůst globální inflace v důsledku námořní dopravy.

V této pesimistické atmosféře se všeobecně uznává, že dodavatelské řetězce čeká v roce 2022 těžká cesta, ale mnoho společností se snaží proměnit krizi v příležitost tím, že učiní dodavatelské řetězce spolehlivějšími a odolnějšími. Digitální zvládnutí technologií dodavatelského řetězce bylo v průběhu let důležitým diskusním bodem, ale nyní je hlavním požadavkem úspěchu.

Rekordní zpoždění

Přibližně 90 % světového obchodu se uskutečňuje po moři a tyto logistické potíže trápí podniky po celém světě, od argentinských vinařů až po výrobce oděvů na Srí Lance. Rekordní zpoždění lodí ucpala přístavy a přeplnila sklady, což se přidalo k výpadkům dodávek způsobeným krizí v oblasti polovodičů a nedostatkem petrochemických produktů. Menší společnosti musely bojovat, aby si zajistily místo na kontejnerových lodích a udržely výrobu a prodej v chodu, přičemž musely čelit tlaku na peněžní toky, protože se potýkaly s raketově rostoucími přepravními sazbami – sedmkrát vyššími než v průměru před pandemií – a rostoucími zásobami. Spotřebitelé to pociťují prostřednictvím prázdných regálů, omezené dostupnosti výrobků a rostoucích cen.

Jens Bjorn Andersen, výkonný ředitel společnosti DSV, jedné z největších světových logistických skupin, která je v současné době sevřena mezi frustrovanými přepravními společnostmi a rozzlobenými zákazníky, popisuje situaci jako „nejhorší, jakou jsem za více než tři desetiletí v oboru zažil“. Úzká místa v lodní dopravě odhalila jednu z nejzávažnějších otázek, kterým čelí světová ekonomika při překonávání pandemie: zda celosvětová dopravní zácpa zůstane zablokovaná, nebo začne v roce 2022 opět proudit. Pokud budou úzká místa přetrvávat, náklady na přepravu budou i nadále vysoké, prostor pro náklad na lodích bude omezený a maloobchodníci a výrobci budou muset snášet chronická zpoždění. To by zase mohlo podpořit inflaci, vyvolat otřesy v dodavatelském řetězci a urychlit konsolidaci přepravních sítí, což by zásadně změnilo světový obchod.

Během pandemie musela kontejnerová doprava žonglovat s obrovským nárůstem spotřebitelské poptávky po zboží a s realitou, která se projevila snížením kapacity během počátečních výluk v první polovině roku 2020. V důsledku toho byl vysoce synchronizovaný systém vyveden z rytmu. Podle Andersena poslední dva roky vedly k zásadním změnám v logistickém odvětví. „Pokud normalizovat znamená vrátit se k situaci, kterou jsme viděli před příchodem Covidu, tak si nemyslím, že se k ní někdy vrátíme.“

Vysoké sazby za nákladní dopravu vrhají stín na hospodářské oživení

Organizace UNCTAD (Konference OSN o obchodu a rozvoji) v listopadu 2021 varovala, že světové spotřebitelské ceny v nadcházejícím roce výrazně porostou, dokud nebudou odblokovány poruchy v dodavatelském řetězci lodní dopravy a vyřešena omezení v přístavech a neefektivita terminálů.

Podle zprávy „UNCTAD Review of Maritime Transport 2021“ je oživení světové ekonomiky ohroženo vysokými sazbami za nákladní dopravu, které budou v nadcházejících měsících pravděpodobně pokračovat. Z analýzy UNCTAD vyplývá, že současný prudký nárůst sazeb za kontejnerovou přepravu, pokud se udrží, by mohl v období do roku 2023 zvýšit celosvětovou úroveň dovozních cen o 11 % a úroveň spotřebitelských cen o 1,5 %. „Současný prudký nárůst sazeb za nákladní dopravu bude mít hluboký dopad na obchod a podkope socioekonomické oživení, zejména v rozvojových zemích, dokud se provoz námořní dopravy nevrátí do normálu,“ uvedla generální tajemnice UNCTAD Rebeca Grynspanová.

Zejména zboží s nízkou přidanou hodnotou vyráběné v menších ekonomikách by mohlo čelit vážné erozi svých komparativních výhod. Kromě toho panují obavy, že trvale vyšší náklady na námořní dopravu nejen zatíží vývoz a dovoz, ale mohly by také podkopat oživení světové výroby. Zpráva uvádí, že trvale vysoké sazby již ovlivňují globální dodavatelské řetězce, a upozorňuje, že například Evropa se potýká s nedostatkem spotřebního zboží dováženého z Asie, jako je vybavení domácnosti, jízdní kola, sportovní zboží a hračky.

 

Psali jsme:

Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.