Německo: První vlak na baterie zahájí zkušební provoz v regionální dopravě

Vlaky poháněné bateriemi mohou obsluhovat dosud neelektrifikované tratě.

Německá železniční společnost Deutsche Bahn společně s francouzským výrobcem Alstom zahájí zkušební provoz prvního osobního vlaku v zemi poháněného bateriemi, informoval web Clean Energy Wire. Zkušební provoz takzvané bateriové elektrické vícenásobné jednotky (BEMU – Battery Electric Multiple Unit) od společnosti Alstom bude zahájen koncem ledna na regionálních tratích v jihoněmeckých spolkových zemích Bavorsko a Bádensko-Württembersko. Müslüm Yakisan ze společnosti Alstom uvedl, že zkušební provoz technologie vyvíjené od roku 2016 poskytne společnosti „důležitá data“ pro zdokonalení jejich vlaků poháněných bateriemi, které by mohly pokrýt trasy v německé železniční síti, jež dosud nebyly plně elektrifikovány.

Společnost Deutsche Bahn plánuje stát se do roku 2040 klimaticky neutrální a první vlak na baterie by byl významným krokem k tomuto cíli, uvedl šéf regionálních služeb železniční společnosti Jörg Sandvoß. Vlaky vybavené baterií nebo později také motory na vodíkový pohon postupně nahradí současný vozový park vlaků s dieselovými motory, což je často mnohem ekonomičtější než budování nadzemního vedení na všech trasách.

Podle analýzy nevládní organizace z roku 2021 Německo zaostává v elektrifikaci své železniční sítě za ostatními evropskými zeměmi – elektrifikováno je pouze 61 % jeho železnic. Železniční nákladní a osobní vlaky jsou považovány za klíčovou součást dekarbonizace dopravního sektoru země.

Zatímco vodíkové vlaky Alstom jsou optimalizovány pro dlouhé vzdálenosti, bateriové vlaky Alstom jsou vhodné pro krátké tratě nebo trasy s neelektrifikovanými úseky, které byly dříve provozovány s dieselovými vozidly. Přímá spojení mezi elektrifikovanými a neelektrifikovanými úseky sítě lze nyní provozovat bez emisí a bez nutnosti další elektrifikace, což zkracuje dobu jízdy mezi městskými a venkovskými oblastmi. Zkušební provoz bude probíhat do začátku května 2022.

Ilustrační foto: Ank Kumar, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.