Globalizovaný svět dal Rusku nástroj, který Sovětský svaz neměl

K uvržení Západu do zmatku by Kremlu stačilo pozastavit západním leteckým společnostem práva na přelety.

Svět sleduje Rusko a obává se, že by mohlo napadnout Ukrajinu nebo zahájit vojenské útoky proti členským státům NATO. Moskva se však může rozhodnout udělat něco úplně jiného. A k tomu, aby Západ uvrhla do zmatku, by Kremlu stačilo přijmout jedno jednoduché administrativní opatření: pozastavit západním leteckým společnostem práva na přelety. Letecké společnosti jsou touto vyhlídkou oprávněně znepokojeny a my ostatní bychom se měli smířit s tím, že globalizovaná ekonomika činí naše země zranitelnými, napsala Elisabeth Brawová pro web Defense One.

Ruská trasa je bezpečná a spolehlivá. Proto si ji mnoho leteckých společností vybírá pro různé dálkové lety. V roce 2019 – těsně předtím, než pandemie omezila globální leteckou dopravu – proletělo ruským vzdušným prostorem více než 300 000 letů.

Jak to bylo za studené války?

Podle webu Simple Flying, uzavřený Sovětský svaz odepřel mnoha mezinárodním leteckým společnostem právo na přelet, proto se kdysi na letech mezi Evropou a Asií doplňovalo palivo v Anchorage na Aljašce. Dělo se tak často, že se městu začalo přezdívat „křižovatka světa“.

Jedním z nejvýznamnějších důsledků železné opony bylo, že cestování mezi Evropou a Asií nebylo možné přes „sibiřský koridor“ – tedy let nad Sovětským svazem. Nebýt geopolitických faktorů, jednalo by se o nejefektivnější způsob létání mezi oběma oblastmi světa.

2021: I přes narušené vztahy mezi USA a Ruskem, byly dodatečné přelety umožněny

Přestože jsou americko-ruské vztahy po skončení studené války na nejnižší úrovni, Rusko v říjnu 2021 schválilo žádosti amerických leteckých společností o další povolení k přeletům poté, co někteří osobní a nákladní dopravci zaslali dopis, v němž „naléhavě“ žádali americké Ministerstvo zahraničí o pomoc při jednání s Moskvou, informovalotehdy Rádio Svobodná Evropa.

Bez zásahu by se totiž mohly americké společnosti dostat do konkurenční nevýhody. „Mnoho amerických leteckých společností naléhavě potřebuje dodatečná práva k přeletům nad ruským vzdušným prostorem, aby vyhověly požadavkům trhu,“ uváděl dopis. Bez dodatečných práv by „americké letecké společnosti byly nuceny provozovat lety na náhradních, neefektivních trasách, což by vedlo k časovým pokutám, technickým zastávkám, nadměrným emisím CO2 a ztrátě historických práv na letištní sloty“.

Nevýhoda globalizace

Moskva zatím zrušením přeletových práv nehrozila, ale ví, že má k dispozici fenomenální zbraň. To samozřejmě vědí i západní letecké společnosti a západní vlády. Ano, zákaz přeletů by znamenal ztrátu poplatků, které letecké společnosti platí – ale způsobit tímto způsobem chaos v západním podnikání je rozhodně levnější, neřku-li jednodušší, než vojenský útok. Práva na přelet zní jako administrativní záležitost, ale v globalizovaném světě tomu tak není. Globalizace totiž poskytuje zemím příležitosti způsobit škody, které protivníci za studené války nikdy neměli, míní Brawová.

Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.