Válka na Ukrajině narušuje globální přepravu

Maersk, jedna z největších světových přepravních a logistických skupin, tvrdí, že invaze na Ukrajinu poškozuje globální dodavatelské řetězce a zvyšuje náklady, protože dopravní trasy jsou narušeny, ceny pohonných hmot rostou a někteří dopravci zavádějí „příplatky za válečné riziko“.

Dánská společnost zastavila námořní a leteckou nákladní dopravu do Ruska a na Ukrajinu (kromě některých potravin, léků a humanitárních dodávek) a pozastavila rezervace na železniční dodávky mezi Asií a Evropou. „Celní orgány v Evropské unii nyní kontrolují všechny jednotky do/z Ruska procházející jejich terminály/porty, aby identifikovaly zásilky podléhající sankcím a omezením,“ sdělil Maersk svým zákazníkům.

„Je to přímý důsledek sankcí, ale má to i nepřímé dopady, protože veškerý náklad se zpožďuje a naše překladiště jsou přetížená, což má dopad na dodavatelské řetězce našich zákazníků,“ hodnotí situaci Maersk. Jedná se o globální dopad, který se neomezuje pouze na obchod s Ruskem. Společnost Maersk také zákazníkům sdělila, že náklady na leteckou dopravu se mohou zvýšit kvůli omezením ve vzdušném prostoru a rostoucím nákladům na pohonné hmoty a pojištění.

Nedostatek kapacit v letecké přepravě

Speditéři se potýkají s nedostatkem kapacit a jsou opatrní při rezervacích v době, kdy mohou být lety zrušeny, informoval web The Load Star. Jeden z nich uvedl, že již nebude využívat služeb CargoLogicAir, britského provozovatele nákladních letů, který patří skupině Volga-Dněpr, kvůli riziku, že jeho zásilky budou zastaveny nebo že letadlu bude odepřen vstup do USA nebo Evropy. Americký zákaz uvádí, že „letadla nemohou přelétat nebo zastavovat v USA bez ohledu na stát registrace (…) pokud je ovládá ruský občan“. Dochází také k tomu, že poptávka versus omezená nabídka zvyšuje ceny. Pojišťovny nechtějí pokrýt některé lety nákladních letadel, takže pojistné se zvýší.

Dopady probíhajícího konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou na dopravu a logistiku se stále vyvíjejí. S ohledem na zvláštní povahu situace a po pečlivém zvážení se společnost Scan Global Logistic s platností od 4. března rozhodla dočasně pozastavit rezervace do/z Ruska a Běloruska. Pozastavení platí po dobu 14 dnů do 18. března, kdy společnost situaci znovu vyhodnotí. Na některé kategorie výrobků se toto opatření nevztahuje, konkrétně na pomoc a humanitární dodávky, léky a potraviny. „Naše železniční spojení mezi Čínou a Evropou přes Rusko je i nadále v provozu. Denně však budeme posuzovat, zda je možné tuto službu udržet v provozu. Je to proto, abychom mohli i nadále plnit naše závazky vůči zákazníkům, a také proto, abychom si uvědomili, že mohou vstoupit v platnost další sankce,“ uvádí se na portálu Scan Global Logistic.

AirAsia Malaysia znovu zavádí palivové příplatky kvůli rostoucím cenám pohonných hmot

Společnost AirAsia Malaysia od 8. března 2022 znovu zavede palivové příplatky na všechny své vnitrostátní a mezinárodní lety, aby kompenzovala rostoucí ceny leteckého paliva, které přesáhly 120 dolarů za barel. Palivové příplatky se budou vztahovat na nové rezervace letů provedené 8. března a později.

Výkonný ředitel společnosti AirAsia Malaysia Riad Asmat uvedl, že letecké společnosti na celém světě jsou ovlivněny rostoucími cenami ropy a vzestupnou spirálou způsobenou situací ve východní Evropě, jakož i dalšími vnějšími faktory. „Od doby, kdy jsme naposledy zrušili palivové příplatky v roce 2015, kdy světová cena paliva dosahovala pouhých 48 dolarů za barel, jsme čelili mnoha příležitostem, kdy výkyvy způsobily, že ostatní letecké společnosti začaly příplatky zavádět. „AirAsia však absorbovala minulé zvýšení cen ropy, aby mohla našim zákazníkům i nadále poskytovat nejlepší hodnotu. Bohužel současná situace, kdy cena ropy vystřelila o více než 160 % výše, než byla v roce 2015, způsobila, že to již není udržitelné,“ řekl. Společnost Riad doufá, že se jedná pouze o dočasné opatření, a bude situaci nadále sledovat. Zároveň uvedl, že letecká společnost plánuje využít technologické a digitální inovace jako způsoby, jak udržet náklady na uzdě a učinit leteckou dopravu dostupnou.

Vážná situace v Černém moři ohledně lodního provozu

Podle vedoucích pracovníků a makléřů je dopad nejzávažnější v Černém moři, kde jsou některé obchodní lodě ostřelovány nebo zadržovány, ale projevuje se i daleko od konfliktní zóny. Narušení dodávek zvyšuje napětí v globálním dodavatelském řetězci, který je již dva roky pod tlakem pandemické nerovnováhy. Velká Británie zakázala vstup všem ruským plavidlům do svých přístavů. „Všechny tyto uzly v severní Evropě jsou už tak dost přetížené a každá maličkost, která zpozdí tok nákladu, problém ještě prohloubí,“ řekl Vincent Clerc, vedoucí oddělení námořních a logistických služeb společnosti Maersk.

Pohyb lodí v Černém moři, klíčové trase pro vývoz ropy a potravin, o jejíž severní část se dělí Rusko a Ukrajina, byl zmrazen. Podle společnosti Lloyd’s List Intelligence, která monitoruje pohyb lodí, čekalo více než 200 lodí na překonání Kerčského průlivu, který spojuje Černé a Azovské moře. „Nikdo to nečekal,“ řekl Slava Sorochan, zástupce ředitele společnosti Stark Shipping LLC, lodního agenta v ukrajinském přístavu Oděsa. „Proto tolik lodí uvízlo v přístavech.“

„Počet plavidel se suchým nákladem v obvykle přeplněném Černém moři klesl o 62 % kvůli rostoucím obavám o bezpečnost nebo uvíznutí,“ uvedl Mark Nugent z londýnské makléřské společnosti Braemar ACM Shipbroking.

Aktuální námořní provoz můžete sledovat na webu Marine Traffic.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.