Šokující cena niklu: Více než 100 000 dolarů za tunu

Nikl je klíčovým prvkem při výrobě baterií do elektromobilů a nerezové oceli a přibližně 10 % světových zásob niklu pochází z Ruska.

Londýnská burza kovů (London Metal Exchange) byla nucena zastavit obchodování s niklem a zrušit obchody poté, co se ceny v úterý zdvojnásobily na více než 100 000 dolarů za tunu, z čehož zdroje viní krátké pokrytí jedním z největších světových producentů.

Krok LME přišel v době, kdy západní sankce ohrožují dodávky hlavního producenta z Ruska, a znamenal největší krizi, která 145 let starou burzu zasáhla za poslední desetiletí. Vzhledem k panice na trhu vyvolané ruskou invazí na Ukrajinu se kupci přetahují o tento klíčový kov.

Výrobci automobilů čelí vyšším nákladům a problémům s dodávkami

Ačkoli vývoz kovů zatím nebyl terčem západních sankcí, nejistota ohledně budoucích dodávek přispěla k rekordnímu nárůstu ceny hliníku, který je potřebný v karoseriích automobilů, a palladia, které se používá v katalyzátorech.

Ceny niklu se v uplynulém týdnu zvýšily čtyřikrát, protože obchodníci se zabývali dopadem krize na dodávky kovu. Společnost Nornickel se sídlem v Moskvě, která těží kovy na severní Sibiři, je největším světovým dodavatelem rafinovaného niklu vhodného pro baterie a také palladia.

Hrozí, že ceny komodit povedou ke zdražení elektromobilů, jejichž dostupnost je pro spotřebitele již nyní problémem, a to v době, kdy provozní náklady elektromobilů prudce rostou i kvůli účtům za energii.

Sdružení výrobců a obchodníků s automobily uvedlo, že „bezprostřední budoucnost je nejasná“ a že spolupracuje s vládou a svými členy na pochopení a řešení dlouhodobých dopadů situace. Výkonný ředitel SMMT Mike Hawes uvedl: „Svaz výrobců a prodejců automobilů (SMMT – Society of Motor Manufacturers and Traders) se snaží problémy řešit: Rusko a Ukrajina produkují některé klíčové suroviny pro evropský dodavatelský řetězec automobilového průmyslu a rostoucí náklady na kovy zvyšují další riziko v globálních dodavatelských řetězcích.“

Indonésie jako největší producent niklu

Nikl je již dlouho důležitým minerálem pro baterie, pokovování a výrobu oceli, ale teprve v roce 2021 byl zařazen na seznam kritických minerálů navržený USGS (U.S. Geological Survey). S tím, jak si země a průmysl uvědomují význam niklu pro rozvoj udržitelných technologií, budou společnosti zabývající se těžbou niklu stát v čele potřebných dodávek. Největším producentem niklu na světě je Indonésie, ta však chce vývoz některých nerostných surovin omezit, viz náš článek zde.

Podle hlášení „22 055 Nickel Suspension Update: Criteria for Resumption of Trading and Application of Price Bands“ na webu LME, se „nepředpokládá obnovení obchodování s niklem dříve než 11. března 2022“. O datu obnovení obchodování s niklem bude LME informovat.

 

Psali jsme:

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.