Ruský dopravní systém je kvůli sankcím blízko kolapsu

Od začátku války na Ukrajině se ruský dopravní systém ocitl na okraji zájmu.

Ruský ministr dopravy Vitalij Saveljev musel přiznat, že sankce doslova „zničily veškerou logistiku v zemi“.

Avtovaz nyní šetří na bezpečnosti a ekologii automobilů, cestující mají létat letadly ze sovětské éry a vagony ruských železnic budou dražší a méně kvalitní. Mnoho lidí bude muset změnit své plány na letní dovolenou – jednoduše nemají dostatek peněz na letenky. Téměř veškerá vnitrostátní doprava bude muset být opět zachraňována a kvalita služeb se bude jen zhoršovat.

Téměř okamžitě po ruské vojenské invazi na Ukrajinu se Evropa zcela uzavřela před ruskými letadly a zakázala přímý či nepřímý prodej zboží a technologií pro použití v letectví nebo vesmíru – a to bez ohledu na to, zda byly vyrobeny v EU. To se týká i letadel.

Alternativa není na obzoru

Najít alternativu k západní letecké technice bude v blízkém a střednědobém horizontu nemožné. Airbus a Boeing mají duopol na větší letadla a klíčové komponenty, jako jsou jejich motory, vyrábějí západní společnosti (v provozu je pouze několik větších ruských letadel). Trh s regionálními letadly je spornější a Rusko a Čína se snaží vstoupit do tohoto segmentu trhu. Čínská a ruská regionální proudová letadla jsou však do značné míry závislá na západních komponentech. U letounu Suchoj Superjet 100 ruské výroby tvoří západní díly podle odhadů více než polovinu jednotkových nákladů. I když existují plány na jejich nahrazení a zdvojnásobení ruského podílu na přidané hodnotě na 30 %, bude to příliš málo na to, aby se Suchoj Superjet 100 zachránil. Čína rovněž odmítla poskytnout díly.

„Kanibalizace“ letadel

Letecká pozorovatelka Anastázie Dagajevová se domnívá, že v takové situaci budou muset být některá letadla rozebrána na náhradní díly: „Samozřejmě existuje běžný způsob ‚kanibalizace‘ flotily. Když část flotily létá a část stojí na zemi a letadla jsou rozebírána na součástky. Například se toto děje v Íránu. Dalším způsobem je šedý dovoz součástek, tedy nákup potřebných dílů prostřednictvím třetích zemí.“

Rusko si vzhledem k okolnostem vzpomnělo na možnost létat s vlastními letadly. Stát poskytne dotace na obnovu osobních a nákladních letadel Tu-204, Il-96 a An-124, která patří společnosti United Aircraft Corporation. To znamená, že pro lety budou použity konstrukce letadel vyvinuté ještě v SSSR.

V segmentu letecké dopravy tak dojde k zásadním změnám. Nahrazení Boeingu a Airbusu letadly domácí výroby je samozřejmě špatné jak z hlediska ekonomiky, tak z hlediska komfortu. Spoustu věcí je třeba nastavit od začátku, bude to velmi pomalé. K tomu je třeba hledat nový dodavatelský řetězec, spolupracovat s mnoha podniky, ale nic z toho neexistuje. Je tedy těžké si představit, jak by ruský letecký průmysl mohl udržet své mezinárodní a domácí podnikání.

Psali jsme:

Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.