Výrobci aut mají problém. Těžaři kobaltu si udržují vliv na ceny

Přečetli jsme: Automobilový průmysl se potýká s nedostatkem klíčové suroviny pro výrobu baterii. Důvodem jsou neshody ohledně ceny kobaltu.

Výrobci aut mají problém se zajištěním dodávek kovu nutného k výrobě baterií, informovaly noviny Financial Times o situaci na trhu s kobaltem.

Prý jde o „pomstu těžařů.“ Poptávky po materiálech na baterie roste, producenti jsou na koni. Výrobci aut jako je Volkswagen mají problém dostat se ke kovům jako je kobalt a lithium. Cena kobaltu vzrostla letos o více než 100 procent, je to přitom klíčový kov pro výrobu baterií. A analytici očekávají další nárůsty ceny, protože nové nabídky moc není.

Nová nabídka má svůj původ v Demokratické republice Kongo, což je jedna z nejchudších zemí, a to nadále zvyšuje riziko přerušení dodávek. VW vypsal tender za následujících podmínek 25let dodávek za fixní cenu, ale měl problémy najít vůbec někoho, kdo by měl zájem. Těžaři kobaltu se zúčastnili dalších diskusí v sídle firmy ve Wolfsburgu. Těžaři očekávají vyšší ceny a nechtějí garantovat dodávky za fixní ceny.

Poptávka je vysoká

Téměř všichni výrobci aut a producenti baterií chtějí kobalt, takže těžaři nemají o zákazníky nouzi. Pozorně také sledují výrobce baterií v Číně, kteří byli vyzváni k navýšení rozsahu produkce. Čínská firma CATL chce rozšířit roční produkci z 7,5GWH na 41,5 GWH do roku 2020. Největší producent kobaltu, Glencore, je druhým největším dodavatelem této firmy.

Jeden z obchodníků s kobaltem řekl, že „cesta fixní cen je mimo a není na stole.“

Dohoda pak může mít určené dno a strop, aby byli těžaři ochráněni proti poklesu, kdyby se ceny měly měnit. Ale i výrobci aut by byli ochráněni proti nadměrným růstům ceny. Možná tam bude i cenový vzoreček, například sleva na vyšší ceny, aby měl nakupují ochranu proti rychle rostoucím cenám.

Ale tak jednoduché to není. Kdyby byla cena příliš vysoko, pak by výrobci aut mohli snižovat obsah kobaltu v bateriích, nebo se snažit přejít na jinou technologii. A z toho by mohly mít prospěch jiné kovy – například nikl, nebo silikon.

Dá se očekávat, že výrobci aut budou tlačit na výrobce baterií, aby utráceli víc za výzkum a vývoj a snížili obsah kobaltu v bateriích.

Těžaři možná chtějí svou pomstu, ale když budou tlačit moc, tak svou sílu ztratí.

Články zveřejněné v sekci Přečetli jsme nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.