Rusko musí vrátit ukradená letadla, žádají europoslanci

Poslanci Evropského parlamentu oceňují evropské dopravce a cestovní ruch za pomoc uprchlíkům z Ukrajiny, požadují, aby Rusko vrátilo ukradená letadla, a vyzývají EU, aby zpřísnila sankce vůči Rusku.

Evropští dopravci nabízejí ukrajinským občanům bezplatné cestování vlakem, autobusem, lodí nebo letadlem, což je velmi oceňováno, uvádí se v Usnesení o dopadu nezákonné války Ruska proti Ukrajině na odvětví dopravy a cestovního ruchu v EU, které bylo přijato minulý týden, informoval web Evropského parlamentu. Doprava je pro EU strategickým nástrojem solidarity a podpory Ukrajiny a jejího lidu, dodávají poslanci.

Zdůrazňují, že válka na Ukrajině si vybrala svou daň na odvětví dopravy v EU v podobě rostoucích cen pohonných hmot a narušení dodavatelských řetězců. Poslanci se domnívají, že by měli být podporováni dopravci z EU, kteří mají vazby na ruský trh a kteří přeorientovávají své aktivity mimo Rusko.

Letectví a námořní doprava

Poslanci jsou znepokojeni vážnými dopady války na letecký sektor a litují, že Rusko v jasném rozporu s mezinárodními pravidly civilního letectví donutilo letadla pronajatá od zahraničních společností k opětovné registraci v ruském leteckém rejstříku. „Takovou krádež nelze tolerovat,“ tvrdí poslanci a požadují okamžité navrácení těchto letadel jejich právoplatným majitelům.

Rezoluce rovněž vyzývá EU, aby dále zpřísnila sankce proti ruskému námořnímu sektoru a odmítla povolit lodím, které na cestě do EU zakotvily v Rusku, vplout do přístavů EU. Kromě toho by mělo být všem lodím, které chtějí zastavit v přístavu EU, zakázáno doplňovat palivo v ruských přístavech, dodává se v textu.

Vojenská mobilita

Rozhodnutí Evropské rady drasticky snížit finanční prostředky na vojenskou mobilitu bylo podle poslanců chybou, která podkopává evropskou bezpečnost. Vyzývají Komisi, aby našla řešení, jak výrazně navýšit rozpočet na vojenskou mobilitu v rámci programu Nástroj pro propojení Evropy.

EU by měla členským státům pomoci rozvíjet infrastrukturu dvojího užití a dopravní propojení v rámci EU, ale také se západním Balkánem, Moldavskem, Gruzií a Ukrajinou, dodávají poslanci a zasazují se také o rozšíření transevropské dopravní sítě na Ukrajinu a Moldavsko.

Podpora cestovního ruchu, který sám pomáhá

Poslanci také vyzývají země EU, aby podpořily hotely a služby krátkodobého pronájmu v EU, které hostí ukrajinské uprchlíky. Žádají Komisi, aby vytvořila dočasný finanční program EU na podporu podniků cestovního ruchu, které zaměstnávají lidi prchající před válkou.

Pandemie a současná válka ukázaly, že je naléhavě nutné zřídit agenturu EU pro cestovní ruch a evropský mechanismus pro řešení krizí, aby bylo možné adekvátně a rychle reagovat na krize velkého rozsahu, jako jsou pandemie, války, humanitární krize a dopady změny klimatu, tvrdí poslanci Evropského parlamentu.

***

Záznam z Evropského parlamentu z rozpravy na téma „Dopad ruské nezákonné útočné války proti Ukrajině na odvětví dopravy a cestovního ruchu v EU“ je k dispozici zde (nutno zapnout tlumočení do češtiny). V rámci rozpravy kupříkladu od španělského europoslance  José Ramóna Bauzá Díaze zaznělo: „… je jasné, že Putinova válka se nevede pouze na Ukrajině a že Evropská unie má k dispozici více než dost mechanismů, jak moskevský režim dále oslabit: sankce, sankce a ještě více sankcí. Nesmíme však zapomínat, že vše má svou cenu a může nás to přivést na pokraj ekonomické propasti a také znamenat zhroucení našeho vlastního energetického systému. Sankce, které jsou naprosto nezbytné, mají důsledky pro naši logistickou síť, pro náš dodavatelský řetězec a pro naši dopravu. Každým dnem zvyšují ceny pohonných hmot a benzínu víc a víc, a to neúměrně. (…) Ukončeme jednou provždy závislost na ruském plynu a ropě, ale připravme se také na skladování tohoto plynu a ropy ve střednědobém a dlouhodobém horizontu, zejména v zimě. Pro tuto situaci existuje řešení, životaschopná, stoprocentně evropská a strategická alternativa, která zároveň čelí Putinovu omezování dodávek a umožňuje nám ukončit závislost na ruském plynu. Tímto řešením je Španělsko. Španělsko má v Evropě jedinečnou kapacitu pro skladování plynu a ropy, plyn a opětovné zplyňování, je schopno dovážet zkapalněný zemní plyn z jakéhokoli jiného trhu a stát se vstupní branou pro plyn do Evropy. Existuje však úzké místo: chybí spojení za Pyrenejemi v rámci středoevropského systému spojení. To, co je potřeba, se nazývá projekt MidCat. (…) V době krize potřebujeme politickou vůli, a stejně jako voláme po sankcích, které jsou naprosto nezbytné, nemůžeme mít tu drzost žádat po evropských občanech zbytečné oběti, zejména pokud jsme pro to neudělali vše, co bylo v lidských silách. (…) V tomto případě jsme ještě nevyzkoušeli všechno. Právě takovou příležitostí pro Španělsko a Evropu je projekt MidCat. Dámy a pánové, už nemůžeme obviňovat ostatní. Záleží na politické vůli a na nás.“

Podle posledních zpráv chce předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová plynovod mezi Španělskem a Francií upřednostnit, aby se snížila závislost na Rusku (viz také náš článek „Může se Španělsko stát evropskou plynovou platformou?“).

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.