Evropa se chce osvobodit od americké technologické dominance

Mediální dny v Mnichově byly určeny otázce, jak se Evropa může osvobodit od dominance USA v technologickém sektoru.

Proti nadvládě amerických internetových koncernů pomáhá podle mediálních expertů a politiků jen lepší spolupráce v Evropě. Bavorský premiér Markus Söder (CSU) vystoupil na 33. Mediálních dnech v Mnichově a vyslovil se pro alternativní evropskou internetovou platformu: „Buď jsme připraveni soutěžit, nebo nakonec budeme pouze spotřebiteli jiných konkurentů.“ Söder ve svém projevu vyčítal německým mediálním domům a mediální politice nedostatek reformního tempa. Mnohé jde příliš pomalu. Mediální dny v Mnichově proběhly na samém konci října.

Technologická socioložka Zeynep Tufekciová, profesorka na Univerzitě v Severní Karolíně v USA a novinářka, poukázala na paralely se studenou válkou. Západ vyhrál nad východním blokem, protože jednoduše nabídl lepší hodnoty, lepší životní model. To lidé následovali. Podobně to můžete udělat v digitálním světě pomocí alternativ. Z pohledu vědkyně vytvořili Google a Facebook „autoritářské“ struktury, které jsou v současné době „zatím ještě“ využívány pro obchod a nikoli pro autoritářskou politiku.

Protinávrh, který nabízí to samé, ale neshromažďuje žádná data, je jedinou myslitelnou alternativou, která zničí moc koncernů. Velké nebezpečí představuje především platforma, jako je YouTube, která díky algoritmu automaticky navrhuje videa, díky nimž se lidé nejen utvrzují ve svých názorech, ale dochází k radikalizaci.

Andreas Briese (ředitel „YouTube partnerství pro střední Evropu“ – YouTube Partnerships Central Europe) zdůraznil v debatě, že algoritmy YouTube byly v posledních letech změněny. Původně měla být propagována videa, která generovala mnoho kliknutí. Poté byla upřednostňována videa s delším sledovacím časem. Nyní jde o propagaci obsahu, který je rozmanitý. Na jaře došlo k aktualizaci, která řeší problém nenávistných projevů, tzv. hate speech.

Předseda ARD a ředitel BR (Bayerische Rundfunk) Ulrich Wilhelm zdůraznil: „Je nezbytné, aby si Evropa zachovala svou suverenitu v oblasti digitálních technologií.“ Téměř všechny platformy sociálních sítí jsou prostřednictvím cloudových služeb určovány poskytovateli mimo Evropu. „To také řídí relevanci a viditelnost obsahu pomocí algoritmů, jejichž funkčnost je výhradně v rukou soukromých společností a jejichž obchodní model je zaměřen především na cílené umístění reklamy,“ řekl Wilhelm.

Na Mediálních dnech zástupci médií a experti diskutovali o hlavních výzvách, s jakými se tato branže potýká – jde především o digitální transformaci. Vydavatelé se museli roky potýkat s vysokými ztrátami v tištěných médiích. Problémem jsou také příjmy z reklamy. Zároveň se snaží získat zákazníky prostřednictvím platebních modelů na internetu.

To, co funguje, je dobrá a fundovaná lokální žurnalistika, řekla šéfka online redakčního oddělení „Aachener Zeitung“ Nina Leßenichová u kulatého stolu. Šéfredaktor „Augsburger Allgemeine“, Gregor Peter Schmitz, zdůraznil, že narůstá potřeba zpracovávat obsah takovým způsobem, aby byl pro čtenáře relevantní. Jde také o lepší porozumění čtenáři.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.