Čínská poptávka po německých výrobcích zpomaluje podobně jako celá čínská ekonomika. Pro Německo to nejsou dobré zprávy.
Čína byla poslední tři desítky let zdrojem poptávky pro německá auta, stroje a další nástroje, což z Německa dělalo ekonomický motor Evropy, informuje Reuters. Čínská poptávka ale zpomaluje podobně jako čínská ekonomika. Pro německé hospodářství to není dobrá zpráva. V druhém čtvrtletí si pohoršilo o 0,1 % a pro třetí čtvrtletí se očekávají podobná čísla – Německo tak poprvé od roku 2013 bude v recesi.
Čínské ekonomice ubližuje politika Donalda Trumpa. Čínští výrobci ale začínají konkurovat těm německým. Přestože je německý obchod s Čínou menší položkou v celkovém koláči německého obchodu se světem, jednalo se o jednu z rychle rostoucích položek.
V době pádu berlínské zdi byl čínsko-německý obchod nepatrný. V roce 1990 vyváželo Německo do Číny 0,6 % svých exportů, ale v roce 2018 už to bylo 7,1 %. V roce 2016 se Čína stala největším obchodním partnerem SRN a předehnala tak USA.
Z rostoucího obchodního vztahu profitovaly nejen automobilky jako BMW a Volkswagen nebo průmysloví giganti jako Siemens, ale i malé společnosti, které tvoří páteř německé ekonomiky.
Německo zvolilo vůči Číně pragmatický postoj, který na první místo nestavěl otázku lidských práv a intelektuálního vlastnictví. Letos byla Angela Merkelová na své 13. návštěvě Číny za 14 let.
Od krize v letech 2008/9 německé exporty do Číny s výjimkou roku 2015 rostly, rekordem byl rok 2018 s 93 miliardami euro. Ale již před Trumpovým sporem s Čínou se německý obchod s Čínou snižoval: z 13,3 % v roce 2017 na 2,7 % v prvních devíti měsících roku 2019.
MMF změnil hospodářskou prognózu pro Německo na 0,5 % v roce 2019 a 1,2 % v roce 2020.