Německý obchod s Čínou stagnuje, motor Evropy zpomaluje

Čínská poptávka po německých výrobcích zpomaluje podobně jako celá čínská ekonomika. Pro Německo to nejsou dobré zprávy.

Čína byla poslední tři desítky let zdrojem poptávky pro německá auta, stroje a další nástroje, což z Německa dělalo ekonomický motor Evropy, informuje Reuters. Čínská poptávka ale zpomaluje podobně jako čínská ekonomika. Pro německé hospodářství to není dobrá zpráva. V druhém čtvrtletí si pohoršilo o 0,1 % a pro třetí čtvrtletí se očekávají podobná čísla – Německo tak poprvé od roku 2013 bude v recesi.

Čínské ekonomice ubližuje politika Donalda Trumpa. Čínští výrobci ale začínají konkurovat těm německým. Přestože je německý obchod s Čínou menší položkou v celkovém koláči německého obchodu se světem, jednalo se o jednu z rychle rostoucích položek.

V době pádu berlínské zdi byl čínsko-německý obchod nepatrný. V roce 1990 vyváželo Německo do Číny 0,6 % svých exportů, ale v roce 2018 už to bylo 7,1 %. V roce 2016 se Čína stala největším obchodním partnerem SRN a předehnala tak USA.

Z rostoucího obchodního vztahu profitovaly nejen automobilky jako BMW a Volkswagen nebo průmysloví giganti jako Siemens, ale i malé společnosti, které tvoří páteř německé ekonomiky.

Německo zvolilo vůči Číně pragmatický postoj, který na první místo nestavěl otázku lidských práv a intelektuálního vlastnictví. Letos byla Angela Merkelová na své 13. návštěvě Číny za 14 let.

Od krize v letech 2008/9 německé exporty do Číny s výjimkou roku 2015 rostly, rekordem byl rok 2018 s 93 miliardami euro. Ale již před Trumpovým sporem s Čínou se německý obchod s Čínou snižoval: z 13,3 % v roce 2017 na 2,7 % v prvních devíti měsících roku 2019.

MMF změnil hospodářskou prognózu pro Německo na 0,5 % v roce 2019 a 1,2 % v roce 2020.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.