Google mění pravidla pro politickou reklamu

Digitální gigant mezi jiným zakáže „deepfakes“, umělou inteligencí vytvořené virtuální podvrhy, a změní cílení reklamních kampaní.

Společnost Google oznámila novou politiku, která se týká politických či volebních reklam. Oznámila to několik týdnů po rozhodnutí sítě Twitter nezobrazovat politickou reklamu. Nová pravidla by měla vstoupit v platnost 6. ledna 2020 (v Evropě dříve). Budou znamenat, že reklamy budou moci být nyní cíleny jen pomocí tří kategorií: věk, pohlaví a místo (poštovní směrovací číslo). Nebude ale možné cílit reklamy podle dalších osobních informací o uživatelích (například podle politické afiliace nebo záznamech o volení). Bude ale možné i nadále využívat kontextuální reklamy, například ty postavené na určitých tématech, videích na YouTube a také podle zpráv, které lidé na internetu sledují.

Vedle toho společnost oznámila také příklady toho, co bude v politických reklamách zakázáno. Půjde například o „deepfakes“ – sofistikované virtuální podvrhy, které vytváří umělá inteligence a vytváří tak lživá vyjádření, která mohou ovlivnit důvěru nebo participaci ve volbách.

Google k tomuto rozhodnutí přistoupil v době, kdy jiné společnosti hledají cesty, jak si poradit s politickou reklamou online. Twitter ji už odmítl, zatímco společnost Facebook svůj přístup k politické reklamě zdůvodňuje svobodou slova. Ovšem přístup Facebooku čelí v poslední době kritice, což odráží i nynější rozhodnutí společnosti Google. Také Facebook přiznal, že společnost zvažuje, že bude svoji dosavadní politiku v této oblasti měnit.

Kroky Googlu ale nevyvolaly velké nadšení. Kritici v nových pravidlech vidí cestu, která se ve skutečnosti dotkne jenom malých kampaní. Na ty s velkými zdroji peněz to velký vliv mít nebude. Prezidentské kampaně v USA v roce 2020 se změna pravidel příliš nedotkne. Kritické hlasy dokonce míní, že by se změna mohla negativně dotknout spíše kandidátů-vyzyvatelů než těch, kteří mandát obhajují.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.