Mají veletrhy ještě budoucnost?

Rok 2020 byl pro veletržní společnosti a jejich dodavatele katastrofální. Většina veletrhů byla zrušena nebo odložena.

Německý veletržní průmysl je těžce zasažen. V roce 2020 ztratili němečtí organizátoři veletrhů 60 až 80 % svého obvyklého obratu, odhaduje průmyslové sdružení AUMA. Ať už je to hannoverský veletrh, lipský knižní veletrh (byl přesunut na konec května) nebo frankfurtský hudební veletrh (přesunut na říjen): všechny byly zrušeny. Frankfurtský knižní veletrh se konal pouze jako minimální digitální veletrh – většinou s virtuálními čteními a panelovými diskusemi, informuje Tagesschau.

Obzvláště tvrdě byla zasažena společnost Deutsche Messe AG, která mimo jiné pořádá hannoverský veletrh. Společnost se dostala v důsledku ztrát na pokraj platební neschopnosti. Deutsche Messe AG museli zachránit majitelé, město Hannover a stát Dolní Sasko. Dali jí půjčku přes 122 milionů eur a vložili 20 milionů eur vlastního kapitálu. Na oplátku musela Deutsche Messe AG připravit úsporný program. Bez pomoci majitelů „bychom byli letos v platební neschopnosti,“ sdělil mluvčí společnosti.

Virtuální veletrh s koberci?

Jak uvedl web Deutsche Messe AG, „současná celosvětová pandemie COVID-19 znemožňuje naplánovat a zorganizovat fyzickou přítomnost na místě v Hannoveru na předním světovém veletrhu koberců a podlahových krytin. Místo toho bude akce pokryta v květnu novými digitálními formáty.“

Sdružení AUMA však nepokládá digitální verze veletrhů za dlouhodobou alternativu.

Pro většinu vystavujících společností nejsou digitální akce v současné době žádnou (nebo trvalou) alternativou skutečných veletrhů: 17 % společností v současné době využívá digitální akce kvůli četným zrušením veletrhů, ale chtějí se tohoto závazku znovu vzdát, až se budou moci opět konat fyzické veletrhy. 48 % se chce i v budoucnu spoléhat na skutečné veletrhy, ale nadále používá digitální formáty jako doplněk. 14 % nevidí čistě digitální události jako alternativu, když se žádné skutečné veletrhy nemohou konat. Pouze 21 % považuje virtuální prezentace z dlouhodobého hlediska za opravdovou alternativu ke skutečným veletrhům.

Podle generálního ředitele AUMA Jörna Holtmeiera veletržní odvětví v roce 2020 dosáhlo pouze zhruba čtvrtiny příjmů z předchozího roku.

Veletržní společnosti již oznámily rušení pracovních míst. Deutsche Messe AG zruší do roku 2027 téměř každé třetí pracovní místo. Frankfurter Messe hodlá v letošním a příštím roce zrušit zhruba 10 % z přibližně 1 000 pracovních míst.

Pořadatelé nevěří v konec konání výstav tváří v tvář. „Živý zážitek na místě nelze nahradit digitálně,” vysvětluje mluvčí veletrhu Messe Leipzig. „Zůstáváme pevně přesvědčeni, že jádro každé obchodní transakce, jmenovitě vytváření důvěry, funguje pouze v kontextu osobní události.“

Online podíl na veletrzích se však v budoucnu zvýší. „Mnoho veletrhů bude mít v budoucnu digitální doplňky,“ říká Holtmeier. Málokdo očekává brzký návrat k normálu. Šéf frankfurtského veletrhu Wolfgang Marzin předpokládá, že úrovně před koronakrizí bude dosaženo znovu nejdříve v roce 2024.

Ilustrační foto: Autor – JATAWTF, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6023841

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.