Kimova „kulturní revoluce“

Televizní pořady, hudba, ale i spotřební zboží se ve stále izolované Severní Koreji viditelně mění přejímajíce některé aspekty západního konzumerismu.

Severokorejská populární kultura, dlouho přehlížená jako návrat do temných dob stalinismu, zažívá nyní velké změny, informuje agentura Associated Press. Není ale jasné, zda se severokorejský lídr Kim Čong-un rozhodl pro přijetí některých aspektů západního konzumerismu, nebo zda jde jenom o obranné kroky, jak se vyrovnat Jižní Koreji. Podle AP jsou ale změny patrné, počínaje televizní tvorbou a obaly na zboží konče.

Článek uvádí příklad severokorejské továrny na sportovní obuv, která na příkaz Kim Čong-una shromáždila sportovní boty z celého světa, aby vyrobila ty nejlepší podle jejich vzoru doma. Severní Korea je stále izolovanou zemí a kritizovat vládu se tu stále nevyplatí. Nicméně Kim Čong-un je ochoten, jak se zdá, více experimentovat.

Nejvýraznější změny jsou znát v televizním vysílání. Na státním kanálu, jediném v celé zemi, nyní běží vedle obvyklé propagandy také historický seriál, který se odehrává v 16. století a pojednává o korejském boji proti invazi z Japonska.

Protijaponské nacionalistické téma není ničím novým, nové je ale podle agentury AP aranžmá. Podobné je to i s animovaným seriálem „Kluk generál“ z r. 2016, který se stal hitem severokorejské televize a v podobě hry pronikl i do mobilních telefonů.

V případě historického seriálu je také vidět investici do produkce. Herecké výkony jsou přesvědčivé, příběhy zaujmou a televizní kostýmy jsou propracovanější. V případě animovaného seriálu si počítačové efekty nic nezadají s těmi zahraničními.

Ukazuje se, že režim v Severní Koreji už tuší, že společnost v zemi má o zahraniční popkultuře povědomí, přestože žije v izolaci. Platí to zejména v případě elit, které jsou na cizí značky jako Sony nebo Dior zvyklé z obchodů v hlavním městě. Ale i na trzích jsou k dostání jejich čínské imitace.

Sledovat jihokorejskou televizi nebo hudbu není v zemi legální, i tak se ale přes hranice dostává.

V kinech se promítají populární filmy z Bollywodu, televize pravidelně zařazuje ukázky ze zahraničních dokumentárních filmů a knihy o Harry Potterovi jsou jednou z nejpůjčovanějších položek ve Velké lidové knihovně v Pchjongjangu.

Severní Korea odpovídá na příliv zahraniční produkce tím, že svoji vlastní modernizuje, aby byla atraktivní hlavně pro mládež a mohla lépe konkurovat, řekl k tomu Geoffrey See z nadace Choson Exchange. V případě spotřebního zboží se více klade důraz na domácí produkci a nahrazení dovozů.

První pokusy dát režimu měkčí populární tvář se objevily hned po nástupu Kim Čong-una v roce 2011.Vznikla vojenská ženská skupina Moranbong, která vystupovala v minisukních a s moderními účesy.

Minulý rok předvedla Severní Korea další popové hudebníky, včetně dívčího kvintetu, na Olympiádě v Jižní Koreji. A nedlouho potom mohla v Pchjongjangu koncertovat populární jihokorejská skupina Red Velvet, a to za přítomnosti samotného Kima.

Vojenské kapely a hudba zůstávají. Například na koncertě v Pekingu doprovázel dívčí skupinu vojenský orchestr v uniformách. Důležitější ale je, že se zatím neprojevila snaha oddělit umění od politiky. Po návratu dívčí skupiny z Pekingu Kim Čong-un zdůraznil, že skupina má i nadále „umělecky ztvárňovat“ názory strany.

Články zveřejněné v sekci Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.