Ázerbájdžán se přibližuje Číně a usiluje o investice prostřednictvím nových dohod

Ázerbájdžán připravuje půdu pro posílení svých ambicí na jižním Kavkaze a hledá pomoc u Číny.

Během pouhých dvou měsíců se vztahy Baku s Pekingem rychle posunuly kupředu, protože se země bohatá na ropu politicky a ekonomicky sblížila prostřednictvím řady dohod, které by mohly posílit čínskou přítomnost v regionu a otevřít dveře novým čínským investicím do Ázerbájdžánu, píše Reid Standish v příspěvku pro Radio Free Europe (RFE/RL).

Série nedávných kroků začala 3. července, kdy se ázerbájdžánský prezident Ilham Alijev setkal s čínským vůdcem Si Ťin-pchingem na okraj summitu Šanghajské organizace pro spolupráci (ŠOS) v Astaně a prohlásil, že zlepšili dvoustranné vztahy prostřednictvím nového strategického partnerství, které vyzývá k užší spolupráci v ekonomické, vojenské a politické oblasti.

O několik týdnů později Baku požádalo o zvýšení svého statusu v rámci ŠOS z partnera pro dialog na pozorovatele, čímž si připravilo půdu pro potenciální získání plnoprávného členství.

A 20. srpna Ázerbájdžán oznámil, že požádal o vstup do skupiny rozvíjejících se ekonomik BRICS vedené Čínou a Ruskem, jejímiž zakládajícími členy jsou také Brazílie, Indie a Jihoafrická republika.

Celkově je tento soubor kroků součástí rostoucího rozmachu Číny v regionu jako investora a obchodního partnera od ruské invaze na Ukrajinu v roce 2022, která přiměla vlády a přepravní společnosti hledat alternativy kvůli sankcím uvaleným na Rusko, kvůli nimž se jeho rozsáhlá železniční síť – dříve hlavní trasa mezi Čínou a Evropou pro pozemní obchod – stala méně životaschopnou.

Pro Ázerbájdžán, který se nachází na křižovatce obchodních cest u Kaspického moře, to vedlo k získání nové energie pro tzv. střední koridor, alternativní obchodní cestu, která obchází Rusko a vede přes Střední Asii a jižní Kavkaz, aby se napojila na Evropskou unii, a k novým investicím v hodnotě miliard dolarů.

Čína se v dokumentu zavázala, že pomůže obchodní trasu rozvíjet a využívat, a Baku doufá, že to povede k větším čínským investicím do infrastruktury, což by zvýšilo konkurenceschopnost trasy a posílilo roli Ázerbájdžánu jako centrálního uzlu v regionu.

Celý článek si můžete přečíst zde v angličtině.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.