Audit EU rozpočtu znovu odhalil rozpory mezi kontrolory a Evropskou komisí

Evropský účetní dvůr zveřejnil svou každoroční zprávu o auditu rozpočtu EU za rok 2024, a oficiálně odstartoval proces tzv. rozpočtového absolutoria v Evropském parlamentu.

Zpráva Evropského účetního dvora (EÚD) obsahuje jak pozitivní, tak negativní hodnocení. Evropská komise však vyzdvihla pouze příznivé závěry, čímž se rozhořel spor o interpretaci výsledků auditu. Veskrze pozitivně byla auditem hodnocena  pravidelnost příjmů rozpočtu. Naopak u výdajů už šestým rokem za sebou zazněl negativní závěr. Výdaje nejsou podle auditorů dostatečně výkonnostně orientované a vykazují významné chyby. Auditní zpráva obsahuje čtyři samostatná stanoviska, která nejsou spojena do jediné souhrnné zprávy. Dvě z nich jsou kladná a dvě záporná. Tento formát auditu pak podle kritiků umožňuje Komisi „vyzobávat“ si pouze pozitivní části a ignorovat ty problematické. Komisař odpovědný za rozpočet Piotr Serafin pak obhajuje chyby složitostí pravidel a poukazuje na snahu Komise zpřísnit podmínky pro budoucí víceletý finanční rámec. Jeho názor však nesdílí například prezident EÚD Tony Murphy. Podle něj Účetní dvůr a Komise mluví každý o něčem jiném a problémy v systému kontroly výdajů jsou dlouhodobé.

Rozpory se týkají i samotného měření chybovosti. Zatímco EÚD vychází z reprezentativního vzorku přibližně 800 transakcí, Komise tvrdí, že její kontrolní systém zahrnuje statisíce jednotlivých kontrol napříč EU. Komise proto odmítá uznat EÚD jako přesný odraz reality. Přesto se obě instituce shodují, že největší riziko chyb spočívá v oblastech s komplexními pravidly – typicky tam, kde se platby zakládají na deklarovaných nákladech ze strany příjemců. To zvyšuje riziko administrativních chyb i neúmyslných pochybení. EÚD každoročně upozorňuje, že jeho audit se nevztahuje na tzv. „nepřiznané příjmy“, tedy například daňové úniky nebo šedou ekonomiku. Tyto ztráty v podobě nevybraných daní, cel či DPH přímo ovlivňují výpočet příspěvků členských států do rozpočtu EU. Zástupce EÚD pro Brusel uvedl, že čtyři oddělená stanoviska nelze sloučit právě kvůli jejich odlišnému charakteru – jedná se o samostatné oblasti auditu, které používají různé účetní standardy. Zatímco audit účetní závěrky pracuje podle mezinárodních standardů IPSAS, kontrola výdajů sleduje spíše dodržování pravidel a zákonnosti. Brian Grayv, bývalý generální ředitel interního auditu Komise, připomněl, že v soukromém sektoru není běžné poskytovat „dvojí“ audit – tedy jak finanční správnost, tak kontrolu jednotlivých transakcí. Přesto je tento přístup v EU zaběhnutý. Podle něj by se měla Komise hodnotit především podle toho, jak účinně snižuje chybovost a zároveň zajišťuje efektivní kontrolní systém s ohledem na náklady. V tomto směru podle něj EÚD neposkytuje dostatečný přehled.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.