Důvěra podnikatelů a spotřebitelů se rozchází

Aktuální graf týdne ukazuje na další pokles důvěry českých podnikatelů a naopak pozitivní vývoj v případě důvěry spotřebitelů. 

Důvěra v podnikatelské sféře opět poklesla a zaznamenala opačný trend oproti důvěře spotřebitelů. Ze všech podnikatelských sektorů se důvěra zvýšila jen v obchodě, což koresponduje se silnou spotřebou domácností, která se teprve nyní vrací na úroveň roku 2019.

Silné propady zaznamenalo odvětví stavebnictví a také průmyslu. Zhoršení očekávané dynamiky průmyslové výroby cituje ČSÚ jako jeden z důvodů poklesu důvěry v tomto sektoru.

Oproti tomu se důvěra spotřebitelů zvýšila na meziměsíční bázi. Indikátor důvěry vzrostl o 4,3 bodu. Spotřebitelé totiž očekávají zlepšení své finanční situace. Je velmi důležité vnímat, že tato hodnota indikátoru důvěry je nejvyšší za uplynulých šest let – což přesně koresponduje makroekonomicky s tím, že se úroveň spotřeby vrací k roku 2019.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.