Ne všichni katolíci jsou v Argentině proti potratům

Široká podpora legalizace potratů v Argentině postavila katolickou církev před výběr mezi konzervativismem a odcizením umírněných členů církve.

Argentinský Senát rozhodl 9. srpna o tom, že nepřijme návrh zákona o legalizaci potratů, napsala o posledním vývoji v Argentině Verónica Giménez Béliveau z Univerzity v Buenos Aires. Bez ohledu na to, že se se kolem Senátu sešly asi 2 miliony aktivistů, kteří podpořili legalizaci potratů. Tímto krokem se Argentina řadí k silně katolickému regionu Latinské Ameriky, kde jsou potraty legální jenom v sekulární Uruguayi a na Kubě.

Od roku 1921 povoluje zákon potraty v zemi jen z lékařských důvodů nebo znásilnění.  Nelegální potrat se trestá až 4 roky odnětí svobody, a to pro oba: lékaře i ženu.

Odmítnutý návrh zákona, který těsně prošel argentinským Kongresem v červnovém hlasování, vzešel zdola a adresoval skutečnost, že zákaz potratů z nich udělal nebezpečný ilegální podnik. V Argentině dochází k asi 450 tisíc potratů za rok a ty zabijí ročně něco mezi 50 až 94 ženami.

Bývalá prezidentka a nyní senátorka Cristina Fernández de Kirchner při projednávání řekla: „Kdybych měla jistotu, že po hlasování (proti zákonu) nebudou už v Argentině žádné potraty, neváhala bych zvednout ruku.“ Jak ale dodala: „Odmítáme zákon bez navržené alternativy, takže situace zůstane stejná.“

Kirchnerová je katolička, ale potraty podpořila. Podle vlastních slov jí přesvědčily tisíce a tisíce mladých žen na ulicích, které podpořily legalizaci potratů jako právo žen jako otázku veřejného zdraví.  A i další senátoři souhlasili s tím, že se jedná o otázku veřejného zdraví, a ne o náboženský problém.  Slovy senátora Luize Naidenoffa by jeho víra neměla určovat státní záležitosti. Nainenoff patřil k 17 senátorům a 14 senátorkám, kteří zákon podpořili.

Naopak řada senátorů a senátorek, kteří byli proti zákonu, stavěli náboženské argumenty na první místo.

Církev proti reformě zdola

Existuje tak napětí mezi ženskými právy a katolickou ortodoxii, píše autorka dále. Církev se dostala do podivné situace: stojí mravně, teologicky i doktrinálně v opozici proti lidové sociální reformě. Argentina přitom nemá oficiální náboženskou víru. Katolická církev má ale stále politický a sociální vliv. 80 % Argentinců jsou katolíci a z Argentiny pochází také papež František. Oficiální postoj církve je, že potrat je vražda.

Historicky argentinská katolická církev aktivně chránila konzervativní hodnoty v zemi. Například odmítá uznat rozvody, které země zlegalizovala v roce 1987 a také homosexuální sňatky prosazené v roce 2010. Nesouhlasila se zavedením sexuální výchovy ve školách, byla proti distribuci antikoncepce v nemocnicích.

V určitém smyslu, upozorňuje článek, musela ale církev nově promyslet svoje postoje, a to v důsledku široké popularity a výdrže Kampaně za právo na zákonný, bezpečný a bezplatný potrat. Podpora legalizace potratů v Argentině značně narostla, a to i mezi mladými katolíky. Mnoho mladých žen, které jsou praktikujícími katolíky, trvají na právu na potrat a na tom, že mají právo dělat vlastní rozhodnutí ohledně své sexuality.

V březnu se před Kongresem v Buenos Aires sešlo na 500 tisíc mladých žen a mužů a po celé zemi se do ulic vydalo kolem 1 milionů lidí – všichni podpořili právo na potraty. A Kongres nakonec zákon přijal těsně – 129 hlasů pro a 125 proti.

Katolíci nejen proti ale i pro potraty

Katolictví je často mnohem různorodější, než by se mohlo zdát na první pohled. Katolická církev v Argentině si musela všímat postojů svých členů. V Argentině existují vedle protipotratové frakce také skupiny za právo výběru. A jako i ve světě také v Argentině je stále více katolíků, kteří chtějí mít autonomii s ohledem na soukromí.

Dubnová biskupská konference se už vyjadřovala k otázce potratů opatrněji. Sice podtrhla, že je pro „obranu veškerého života“, ale také dodala, že „neodsuzuje nikoho“ a chce vést o věcech života dialog.

V Argentině v posledních měsících ale vzrostlo silné protipotratové hnutí. I když jim k tomu argentinská katolická církev „gratulovala“, daleko silnější podpora těchto skupin šla z evangelických církví, které mají tvrdé postoje proti potratům. Katolická církev se v těchto protestech držela stranou.

Ovšem v posledních měsících katolická opozice proti potratům v zemi narostla. Konala se řada akcí na podporu života, včetně mše za život a podobně. Biskupská konference Argentiny odmítnutí zákona přivítala a vyzvala k „odpovědné sexuální výchově“.

Aktivisté za legální potraty budou podporovat právo na volbu i nadále a půjde o politické téma voleb příští rok. A katolická církev stojí před stejným dilematem jako v minulosti. Pokud bude nadále zaujímat konzervativní postoj k této otázce, bude čelit problému odcizení umírněných katolíků.

Legalizace potratů je v Argentině jenom otázkou času, bez ohledu na poslední hlasování v Senátu. A co se týče katolické církve, končí autorka, tak ta se snaží vyhnout se zastarávání už dvacet století.

Články zveřejněné v sekci Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Ilustrační obrázek: Autor –  Prensa Obrera – http://po.org.ar/prensaObrera/1494/mujer/8m-podemos-conquistar-el-aborto-legal, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=67398031

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.