Zelenskij obešel Porošenkův kruh

Veronika Sušová-Salminen píše o tom, jak se ukrajinský prezident vrátil k politice svého předchůdce Petro Porošenka.

Ukrajina a její politický vývoj už dávno nejsou v centru zájmu médií hlavního proudu. Informace o Ukrajině se objevují sporadicky, přestože se většina ukrajinských problémů od roku 2014 nevyřešila. Krym zůstává de facto pod kontrolou Ruské federace. Konflikt na východní Ukrajině vyřešen nebyl a minské dohody z let 2014 a 2015 se v praxi nerealizují. Ekonomický boom v zemi nenastal a Ukrajina je nadále závislá na západních donorech, což značně omezuje její suverenitu. Endemická korupce odstraněna nebyla a oligarchové z ukrajinské politiky neodešli, naopak ukrajinský politický systém deformují i nadále.

Návrat k dosavadnímu „normálu“ nastal také pro ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského. Profesí herec byl zvolen jako alternativa Petra Porošenka, který se ve funkci posunul od politika míru k přesnému opaku. Z evropského „liberála“ Porošenka se v úřadě stal ukrajinský nacionalista a konzervativec, který nakonec imponoval už jenom voličům na západě země a „řešení“ vnitropolitických problémů země opíral o mechanismy konfliktu. Zdá se, že Zelenskij nyní kráčí ve stopách svého předchůdce, kterého v roce 2019 porazil v prezidentských volbách právě příslibem změny ve vztahu k Rusku, východní Ukrajině a ruskojazyčným Ukrajincům na jihu a východě země. Zelenskij spojil jinak často regionálně fragmentovanou Ukrajinu a poměrně dlouhou dobu se těšil vysoké podpoře. Ovšem dva roky ve funkci prezidenta země s vleklými problémy, které nelze vyřešit bez radikálních systémových změn, udělaly své.

Pochod kruhem

Zelenského pochod kruhem má zhruba tři zdroje. Prvním je samozřejmě vleklá krize ukrajinského státu a ekonomiky, kterou ještě zhoršila současná pandemie. Druhým je situace v ukrajinské politice, kdy se nedaří prosadit pragmatičtější politiku vůči Rusku, která by spíše odpovídala bezpečnostním i hospodářským zájmům země. Třetím faktorem je změna v Bílém domě, kterou Ukrajina plánuje využít. To vše završuje Zelenského politická nezkušenost a myšlenková i ideologická neukotvenost (jak je u politických projektů zvykem).

Zelenskij má doma celkem očekávatelné problémy. Jeho relativně silná popularita zažila pád na asi 22 %, zatímco jeho politická strana (projekt) Služebník národa se v nedávných předvolebních průzkumech (leden) dostala až na 4. místo, což je pro stranu, která v minulých volbách získala parlamentní většinu, velká změna. Zelenskému by tak hrozil scénář, který známe již z doby prezidenta Viktora Jušcenka. I do Juščenka lidé vkládali obrovské naděje na reformování země, tj. stávajícího stavu, aby nakonec v dalších volbách získal něco kolem 5 % voličské podpory. První oranžová revoluce na Ukrajině dopadla ne moc slavně. Druhá vyústila ve válku.

Zelenskij v poslední době vsadil na politiku využívání vnitřního/vnějšího nepřítele. V domácí politice se (vedle dalšího zvedání poplatků za komunální služby) zaměřuje na oslabení politických soupeřů, tj. politické opozice, a to prostředky, které dál posilují současný konflikt. Jinými slovy, snaží se o likvidaci „proruských sil“, které jsou dnes v politické opozici a mezi voliči mají nezanedbatelnou podporu. Na prvním místě se jedná o politickou stranu Opoziční platforma-Za život, která v lednových průzkumech skončila před Služebníkem národa. Strana je spojena, jak je tomu na Ukrajině zvykem, s ukrajinským oligarchou Viktorem Medvedčukem, který patří k politikům s velmi dobrým napojením přímo v Kremlu.

Dalším terčem na začátku února se staly tři s Medvedčukem spojené opoziční televizní kanály, které patřily do mediálního portfolia Opoziční platformy a byly v majetku Medvedčukova spojence Tarase Kozaka. Na Medvedčuka i Kozaka byly uvaleny sankce. Televizní stanice byly označeny za „proruské“ a vysílající „propagandu“ a s argumentem boje proti ruskému informačnímu vlivu na Ukrajině byly prostě vypnuty. Dále se v hledáčku Zelenského úřadů ocitli, zřejmě preventivně, novinář a bloger Anatolij Šarij a jeho Strana Šarije (která má ale v průzkumech jen něco mezi 2 až 3 % podpory). Novinář Šarij, před i po Euromajdanu žijící v EU na základě uděleného azylu, patří ke kritikům vývoje na Ukrajině po roce 2014 (a ten se zřejmě kritizovat nesmí) a dnes je Zelenského Státní bezpečností Ukrajiny hledán za vlastizradu kvůli údajné spolupráci na ruských dezinformačních kampaních proti Ukrajině. Vnitropolitický boj vedený prostřednictvím velmi kluzkých pojmů „propagandy“ a „proruského vlivu“, tj. faktické zužování prostoru svobody slova, je ovšem jenom jedním aspektem Zelenského politického obratu.

Zelenskij chce zřejmě politicky posílit i sázkou na nového pána Bílého domu Joe Bidena. Taktika, kterou zvolil, patří i do repertoáru jeho předchůdce Petro Porošenka. V poslední době se z ukrajinské strany stále častěji ozývají slova o nutnosti zreformovat normandský formát a minský proces, neboť, jak řekl Leonid Kravčuk, ukrajinský představitel v Tříčlenné skupině, na Donbase je třeba začít od „bezpečnosti“ a až potom pokračovat politickým řešením. Kravčuk opakovaně označil za viníka neúspěchu rozhovorů o Donbase ruskou stranu. Na donbaské frontě došlo v poslední době k novému ostřelování, za něž podle Ukrajiny nese plnou odpovědnost jenom a pouze ruská strana, případně místní „teroristé“. Nejnověji pak zaznělo, že Zelenskij doufá, že se USA připojí k normandskému formátu i do minského procesu, aby EU, USA a Ukrajina mohly společně bojovat „za demokracii a svobodu proti autoritativnímu režimu“. Vedle toho by chtěl ukrajinský prezident dostat od Bidena „jasný signál“ ohledně ukrajinského členství v NATO.

Součástí těchto snah je i nová ukrajinská iniciativa „krymská platforma“, která se má zaměřit na navrácení Krymu Ukrajině. Zde Ukrajina nepočítá jen s podporou Západu, snaží se ji získat i od Erdoganova Turecka. Zelenského vláda i nadále podporuje pokračující militarizaci Černého moře a v druhé polovině roku chystá v této oblasti další vojenské cvičení spolu s NATO. V rámci nového dvoření se Bidenově administrativě došlo také k některým protičínským krokům v souvislosti s převzetím ukrajinské firmy Motor Sič čínskými investory. Ke slovu se dostala Státní bezpečnost Ukrajiny a předání se nekonalo.

Nepolevil ani tlak na jazykovou otázku, na mnohojazyčné Ukrajině směřuje vývoj po Euromajdanu k represivní ukrajinizaci. Tato otázka patřila k příslibům Zelenského prezidentství hlavně pro jeho voliče ve východních a jižních částech země, kde je ruština (i když často odlišná od ruštiny v Rusku) rodným jazykem velké části obyvatel. Ruština je teď na Ukrajině prohlašována nikoliv za jazyk Gogola ale za „jazyk agresora“ a její veřejné použití se trestá. Naposledy byl kupříkladu ze strany Evropská solidarita vyloučen poslanec Charkovské oblastní rady, který z tribuny hovořil ruským jazykem, protože v rozčílení „nemohl najít slova v ukrajinštině“. Poslanec se následně „omluvil celé společnosti“ za to, že mluvil rusky. Mimochodem, tato situace na Ukrajině kontrastuje s politikou nového kyrgyzského „revolučního“ prezidenta Sadyra Žaparova, který se fakticky stal prezidentem v důsledku další (již třetí) revoluce. Jak píše slovenský odborník Peter Juza, novopečený prezident Žaparov se v článku Spojenecké vazby, který byl publikován před jeho cestou do Moskvy „…postavil proti zmene štatútu ruského jazyku v krajine (jemný odkaz do Uzbekistanu a Kazachstanu), ktorý je nielen inštrumentom a prostriedkom medzietnickej komunikácie v rámci Kirgizska. V širšom postsovietskom kontexte je stať aj odkazom (celkom jasným a nedvojzmyselným) prezidentovi Ukrajiny, ktorého (tak ako aj celú krajinu) požiera tupý nacionalizmus, ktorý si (zatiaľ) dal za cieľ násilnú ukrajinizáciu ruskojazyčného obyvateľstva, ktoré sa – celkom oprávnene – tomu bráni.

Rizika a konec alternativ

V „nové“ Zelenského politice jsou samozřejmě obsažena rizika. Patří k nim rozpoutání dalšího pokračování konfliktu na Donbase s potenciálně nebezpečnými důsledky pro mír v Evropě. Jsou zde ale i rizika jiná, sice méně závažná než válka, přesto důležitá. K těm hlavním patří skutečnost, že Zelenského obrat ohrožuje moc a vliv jiného ukrajinského oligarchy, Ihora Kolomojského. Sankce na Kozaka a Medvedčuka i zastavení vysílání tří kanálů jsou precedentem, zvláště, když je Zelenskij doprovodil komentářem, že vliv oligarchů na Ukrajině se dá eliminovat „zabavením televizoru“, tj. omezením jejich vlivu v médiích. Ovšem pro Kolomojského plynou problémy i ze zvolení Joe Bidena prezidentem USA, protože se angažoval v kampani proti Bidenovu synu Hunterovi, tj. proti Bidenovi a jeho zvolení. První výstřel z Bílého domu se už ozval: na Kolomojského byly zavedeny americké sankce a nesmí vstoupit do USA. Kolomojskij má ovšem stále velký vliv na část poslanecké frakce Služebníka národa (něco mezi 20 až 30 poslanci), což představuje potenciálně velký problém pro prezidenta a jeho kontrolu nad ukrajinským parlamentem.

Spolu s Volodymyrem Zelenským obešla kruh také Ukrajina. Pokud bude vývoj pokračovat tímto směrem, velké části ukrajinských voličů se znova potvrdí, že ať dnes zvolí kohokoliv, dopadne to stejně. Stejně špatně…

Ilustrační foto: Autor – Адміністрація Президента України, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=94217016

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.