Švýcarští výrobci hodinek čekají na probuzení Číny

Největší švýcarské luxusní hodinářské značky počítají pro rok 2023 s růstem tržeb. Sázejí na návrat čínských turistů do Evropy.

“Čína opět získá pozitivní dynamiku,” předpovídá Jean-Daniel Pasche, prezident Federace švýcarského hodinářského průmyslu (FH), na veletrhu Watches and WonderExternal. Zde se prezentuje 48 značek včetně Rolex nebo Patek Philippe. Čína je pro výrobce hodinek, kteří se tento týden scházejí ve švýcarské Ženevě, klíčovým trhem, vývoz hodinek do této země se však v roce 2022 snížil o 13,6 % v souvislosti s politikou nulového dovozunárůstem infekcí Covid na konci roku. V únoru se však obchod s Čínou začal zotavovat a podle statistik FH se meziročně zotavil o 8,2 %. Po opětovném otevření Číny mnozí finanční analytici výrazně zvýšili své prognózy růstu sektoru luxusního zboží v roce 2023. Spotřebitelé z Číny prý během Covidem vynucené pauzy nashromáždili značné úspory, tvrdí analytici finanční instituce HSBC a poukazují na to, že podle některých odhadů bylo za poslední tři roky nashromážděno dokonce 6,6 bilionu renminbi (880 miliard CHF) úspor.

Analytici mezinárodní investiční banky Morgan Stanley pak očekávají, že výdaje čínských spotřebitelů na luxusní zboží v roce 2023 vzrostou o dalších 20 %. Podle jejích odhadů se milovníci luxusního zboží v Číně podíleli na růstu tohoto odvětví v letech 2000-2019 zhruba šedesáti procenty. Téměř tři čtvrtiny jejich výdajů směřovaly do zámoří, což poskytlo nečekaný zisk obchodům s luxusním zbožím v Evropě. Na tiskové konferenci během veletrhu hodinek však vedení švýcarského luxusního gigantu Richemont zůstalo opatrné. “Vidíme, že se lidé vracejí do obchodů s chutí nakupovat,” řekl Cyrille Vigneron, šéf Cartier, vlajkové značky skupiny, a poznamenal, že “když tak důležitý trh změní svou trajektorii, má to dopad na celou Asii”. Vývoj trhu v krátkodobém horizontu však zůstává obtížně předvídatelný, upozornil finanční ředitel společnosti Richemont Burkhart Grund, který však zůstává ohledně Číny “ve střednědobém horizontu” optimistický. Grund zaznamenal “dobrou úroveň aktivity během čínského nového roku” v Číně, ale také v Hongkongu a Macau, oživení, které se podle něj rozšiřuje i do Thajska, Japonska a Austrálie, a “první známky” návratu čínských turistů do Dubaje. “Návrat do Evropy však prozatím nevidíme,” uvedl Grund.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.