Katar pozastavuje provoz tankerů LNG v Rudém moři

Rozhodnutí Kataru zastavit tranzit přes Rudé moře a zvolit cestu kolem jižního cípu Afriky „podtrhuje prudký nárůst rizik po úderech vedených USA“, upozornila agentura Bloomberg.

Státem vlastněná společnost QatarEnergy zastavila posílání svých tankerů se zkapalněným zemním plynem (LNG) přes průliv Bab al-Mandab poté, co minulý týden začala koalice vedená USA bombardovat Jemen.

Katar je největším světovým vývozcem LNG a významným zdrojem plynu pro Evropu. Zastavení cestování po Rudém moři však pravděpodobně nezpůsobí nedostatek plynu v Evropě, a to i přes nástup nejchladnějších zimních měsíců, uvedla agentura Bloomberg.

Evropské země mají v současné době dostatečné zásoby LNG při slabé průmyslové poptávce. Ceny LNG jsou na nejnižší úrovni za posledních šest měsíců.

Malá úžina s celosvětovým významem

Jak připomněl National Geographic, průliv Bab al-Mandab, Rudé moře a Suezský průplav jsou životně důležitými spojnicemi na klíčové světové námořní trase mezi Asií a Evropou.

Mezinárodní námořní organizace odhaduje, že touto trasou prochází až čtvrtina světové lodní dopravy, což představuje několik miliard tun nákladu ročně. Podle amerického Úřadu pro energetické informace to zahrnuje přibližně 4,5 milionu barelů ropy denně, které pocházejí ze zemí Perského zálivu a Asie.

Úžina Bab al-Mandab se v posledních desetiletích stala celosvětovým ohniskem napětí kvůli obrovskému množství obchodu a ropy, které tudy proudí. Několik světových mocností, včetně Spojených států a Číny, má nyní na džibutské straně průlivu rozsáhlé vojenské základny, které údajně mají zabránit tomu, aby se Bab al-Mandab stal obětí válečných akcí.

Psali jsme:

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.