Útoky pirátů na lodě: Vážná hrozba pro mezinárodní obchod

Suezský průplav je ekonomicky nejdůležitější umělou vodní cestou na světě. Kvůli útokům hútijských povstalců však musí přední lodní společnosti přesměrovat své kontejnerové lodě. To by mohlo mít pro Evropu dalekosáhlé důsledky.

Hútíjští bojovníci již několik týdnů útočí zejména na západní lodní linky. Údajně tím chtějí podpořit teroristy z Hamásu ve válce proti Izraeli v Gaze. V oblasti dodávek zboží mezi Asií a Evropou i východem Severní Ameriky by se tento problém mohl změnit v krizi dodávek. Rejdařské společnosti MSC, Hapag-Lloyd a Maersk, už prozatím zastavily všechny další plavby svých flotil Suezským průplavem a místo toho směrují svůj náklad kolem Jižní Afriky.

První ropné tankery rovněž mění své trasy. Například velká část ropy z Blízkého východu se do Evropy dostává přes Suezský průplav. Lodní společnost Euronav požaduje, aby její zákazníci výslovně akceptovali možnost alternativních tras pro dodávky ropy jejími supertankery – a tím i vyšší cenu přepravy.

Každý třetí kontejner přepravovaný po moři je přepravován přes Suezský průplav. „Současná situace je jednou z největších eskalací v obchodní námořní dopravě za poslední desetiletí,“ říká Michael Aldwell, který je ve výkonné radě společnosti Kuehne + Nagel zodpovědný za námořní dopravu.

Důsledky jsou spojeny především s penězi a kapacitou. Při zpáteční cestě z Evropy do Asie a zpět se cesta po moři prodlouží o tři až čtyři týdny, pokud cesta vede kolem Jihoafrické republiky. Na trase delší o 6000 námořních mil je zapotřebí více pohonných hmot. Ještě důležitější jsou další kontejnerové lodě, které musí přepravní společnosti nasadit, aby dodržely harmonogram a frekvenci. V neposlední řadě hrozba zvyšuje také pojistné za lodě a jejich drahý náklad.

Dopad situace v Rudém moři na ceny plynu

Zdálo se, že komoditní trhy se uvolňují: cena plynu od začátku listopadu klesala a plné zásobníky v Evropě trh uklidnily. Až do pondělního odpoledne. Oznámení britské energetické společnosti BP, že se až do odvolání vyhne lodní trase přes Rudé moře, vrátilo nervozitu zpět. Cena plynu do brzkého odpoledne vzrostla o 11 %. Cena ropy vzrostla rovněž o 4 %.

Po ruské agresivní válce na Ukrajině nabyl Suezský průplav ještě většího významu, protože evropské země drasticky omezily dovoz energie z Ruska a přešly na dodavatele z oblasti Perského zálivu.

LNG z Kataru je proto obzvláště důležitý. „Ten se na evropském dovozu LNG podílí zhruba 15 %,“ říká expert na energetický trh Andreas Schröder z analytické společnosti ICIS. Existuje však i nepřímý efekt: „Pokud musí mnoho lodí se zkapalněným zemním plynem plout kolem Afriky, trvá jim to déle. To znamená, že na světovém trhu je k dispozici méně přepravní kapacity LNG.“ To zvyšuje ceny.

Útoky na lodní dopravu přiměly Spojené státy a jejich spojence k diskusi o vytvoření pracovní skupiny, která by chránila trasy v Rudém moři.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.