Nová turecká stíhačka se chystá na světový trh

Stíhací letoun nové generace se bude snažit přetáhnout zákazníky americkým F-35.

Turecký stíhací letoun nové generace Kaan, dříve známý jako TF-X, uskutečnil svůj první let, což podle několika zpravodajských agentur vyvolalo geostrategické spekulace, že by tento stíhací letoun mohl být brzy k dispozici pro export do řady států, píše Daniel Honrada pro Asia Times. Zprávy uvádějí, že letoun byl doprovázen podpůrným letounem F-16D, byl ve vzduchu 13 minut a dosáhl výšky 8 000 stop a rychlosti 230 uzlů.

Projekt TF-X cum Kaan, zahájený v roce 2016, má za cíl nahradit tureckou flotilu letounů F-16 americké výroby, které budou od roku 2030 postupně vyřazovány. Filozofie konstrukce Kaanu se vyvíjela od roku 2019, kdy Turecko zakoupilo ruský systém protiraketové obrany S-400 a v důsledku tohoto kontroverzního počinu opustilo konsorcium F-35 vedené USA. Kaan bude vlajkovou lodí tureckého vojenského leteckého průmyslu, země pracuje i na projektu lokální výroby proudových motorů a uvažuje se o konstrukci stíhačky šesté generace plné schopností poháněných umělou inteligencí.

Časopis Popular Mechanics v článku z března 2023 uvádí, že Kaan je ve stejné lize jako jihokorejská stíhačka KF-21 Boramae, zatím však jsou jeho schopnosti stále spíše aspirací než jistotou. Kaan má v Turecku vyrobený proti nárazu ptáka odolný kryt, jednokolový podvozek, hliníkovou příď a kokpit, titanovou centrální část trupu a lehké termoplastické potahy z uhlíkových kompozitů na motorech a vstupních otvorech pro snížení radarové odrazivosti. Zpráva Popular Mechanics uvádí, že podle tureckých zdrojů je až 85 % dílů pro Kaan domácí výroby, obsahuje ale i dovážené komponenty, jako jsou dva turbovrtulové motory General Electric F110-GE-129 a vystřelovací sedadlo Martin-Baker.

Letoun Kaan může údajně nést čtyři zbraně ve vnitřním zbraňovém prostoru a další čtyři v bočních trupových prostorech spolu s autokanónem. Turecko pravděpodobně usiluje o to, aby se Kaan dostal na mezinárodní trh stíhacích letounů. I když je to možná dobrý projekt, turecké ekonomické problémy mohou způsobit, že se nedostane přes fázi technologického demonstrátoru prototypu, nebo bude omezen skutečný počet sériových letounů.

Stavros Atlamazoglou v únorovém článku pro The National Interest poznamenává, že závislost Kaanu na klíčových dovážených dílech a špatné ekonomické vyhlídky Turecka mohou ohrozit budoucnost letounu. Přesto ale, pokud USA odmítnou prodat letouny F-35 Spojeným arabským emirátům a projekt ruského taktického letadla Su-75 se nepodaří realizovat, může být turecký stíhací letoun Kaan životaschopným alternativním kandidátem.

Jižní Korea má obdobný projekt vývoje stíhacího letounu KF-21 Boramae, na němž se 20 % celkových nákladů podílí Indonésie. Asia Times ale v červenci 2023 uvedly, že Jakarta má se zaplacením svého podílu problémy, takže turecký Kaan by mohl být životaschopnou náhradou za jihokorejské KF-21. Nabízí některé schopnosti západních stíhaček páté generace za zlomek ceny a zároveň je v souladu s indonéskou strategií diverzifikace dodavatelů vojenského vybavení v zájmu zachování strategické autonomie.

Atlamazoglou ale připomíná, že slabá turecká lira může mít za následek extrémní překročení nákladů na pokročilé projekty, jako je Kaan. Turecko sice stále může rozložit náklady do několika let výroby, ale oslabení měny může způsobit, že v roce 2040, na který se plánuje provoz flotily 300 letounů, budou jejich operační schopnosti již zastaralé.

Paul Iddon v článku pro Business Insider z června 2023 zmiňuje, že podle nepotvrzených zpráv Spojené arabské emiráty zastavily financování ruského Su-75, přičemž hrozba sekundárních sankcí a omezení dovozu mikroelektroniky do Ruska slouží jako silná demotivace pro další účast v programu. Iddon rovněž uvádí možnost, že zapojení SAE do programu Su-75 bylo spíše blufem než skutečným strategickým záměrem. SEA se v rámci vyjednávací taktiky snažily vyvinout tlak na USA, aby nakonec získaly letouny F-35. USA možnost prodeje letounů F-35 do Emirátů sice zatím definitivně neuzavřely, blízké vztahy SAE s Čínou jsou ale stále překážkou.

V případě Pákistánu by letoun Kaan mohl zmírnit obavy, že závislost na Číně v oblasti sofistikovaných zbraní by mohla vést k podřízení jeho zahraniční a obranné politiky zájmům Číny, uvádí dále článek. Pákistán zatím buduje své letectvo s čínskými stíhačkami, tyto letouny však nemusí v konfliktu vysoké intenzity fungovat podle očekávání.

Noviny Asia Times v lednu 2024 uvedly, že čínské letouny JF-17, které tvoří páteř pákistánské stíhací flotily (vedle amerických F-16), nejsou určeny k tomu, aby konkurovaly stíhačkám 5. generace, výbavou jsou vhodnější pro konflikty nízké intenzity, jako jsou povstání nebo základní protivzdušná obrana.

Důležité je, že projekt TF-X, který vedl ke vzniku Kaanu, je společným turecko-pákistánským projektem. Problémy turecké a pákistánské ekonomiky však zpochybňují životaschopnost takové spolupráce.

Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Ilustrační foto: Autor –  Dimir – CC BY-SA 4.0.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.